کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار(جلد هفتم)

Naser al-Din Shah Qajar Memoirs Newspaper
از ربیع الاول 1287 تا شوال 1288ق(به انضمام سفرنامه کربلا و نجف)تصحیح و کوشش:مجید عبدامین
کد کتاب : 23107
شابک : 978-6226441384
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 551
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار(جلد هفتم) اثر ناصرالدین شاه قاجار

"روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" که به کوشش "مجید عبدامین" جمع آوری شده، خاطرات "ناصرالدین شاه قاجار" را "از ربیع الاول 1287 تا شوال 1288ق،به انضمام سفرنامه کربلا و نجف" در بردارد. این روزنامه ی خاطرات که در پانصد و پنجاه و یک صفحه از سوی نشر سخن و بنیاد دکتر محمود افشار به عرصه ی چاپ رسیده، حاصل نسخه برداری قسمت هایی از مجموعه آلبوم های بیوتات است که در سازمان اسناد ملی کشور، در بخش اسناد خطی بایگانی شده است.
اطلاعات رونویسی شده در این مجلد از "روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار"، با شرحی از گردش های کوتاه مدت و چندروزه ی وی در اطراف تهران بعد از بازگشت شاه از سفر اول گیلان در ربیع الاول 1287 قمری آغاز می گردد و توصیف شکارها و گشت و گذارهای وی را در کنار اخبار دارالخلافه به قلم خود "ناصرالدین شاه قاجار" شامل می شود.
در ادامه ی اثر، اخبار مربوط به فرانسه و جنگ پروس که در سال 1870 میلادی اتفاق افتاد مبتنی بر اطلاعت بدست آمده از گزارش ها و تلگراف های ارسالی، درج شده است و خبرهایی که از روزنامه های خارجی، برای اولین بار در این کتاب عرضه شده، از جذاب ترین و خواندنی ترین قسمت های کتاب "روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" بوده و برای محققین و مورخین علاقه مند، منبع درجه یکی جهت پژوهش به حساب می آید.
این کتاب همچنین شامل مشروح اخبار و اعمال "ناصرالدین شاه قاجار" در سفر به عتبات عالیات است و در انتهای اثر به گزارشاتی از رویدادهای بعد از بازگشت از کربلا و نجف نیز پرداخته شده است.

کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار(جلد هفتم)

ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین‌شاه قاجار (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – مرگ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به "قبلهٔ عالم"، "سلطان صاحبقران" و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین&z...
دسته بندی های کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار(جلد هفتم)