کتاب سال رویاهای خطرناک

The Year of Dreaming Dangerously
کد کتاب : 18266
مترجم :

شابک : 978-0243639793
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 195
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سال رویاهای خطرناک اثر اسلاوی ژیژک


فیلسوف مشهور، آینده ای اتوپیایی را در اعتراضات جهانی می یابد.
آن را سال رویایی خطرناک بنامید: 2011 با مجموعه ای از رویدادهای مخرب جهان را غافلگیر کرد. در حالی که معترضان در نیویورک ، قاهره ، لندن و آتن به دنبال رهایی به خیابان ها آمدند ، تخیلات مخرب و مبهم الهام بخش پوپولیست های نژادپرست جهان در نقاطی تا مجارستان و آریزونا بود و در اقدامات قاتل دسته جمعی اندرس بریویک به نتیجه ای وحشتناک رسید.
کار زیرزمینی نارضایتی ادامه دارد. خشم در حال شکل گیری است و موج جدیدی از شورش ها و اغتشاشات به دنبال خواهد داشت. چرا؟ زیرا رویدادهای سال 2011 مبین واقعیت سیاسی جدیدی است. این قطعات محدود ، تحریف شده - گاهی حتی منحرف شده - قطعاتی از آینده ی آرمان شهری است که در حال حاضر خفته است.
کتاب «سال رویاهای خطرناک» از 10 فصل تشکیل شده است.
فصل اول: مقدمه: ور نم نهادن
فصل دوم: از سلطه تا استثمار و شورش
فصل سوم: «عمل رویا»ی بازنمایی سیاسی
فصل چهارم: بازگشت شیء شر قومی
فصل پنجم: به برهوت پساایدئولوژی خوش آمدید
فصل ششم: زمستان، بهار، تابستان و پاییز عرب
فصل هفتم: اشغال وال استریت، یا خاموشی خشونت‌بار آغازی نو
فصل هشتم: وایر یا، در زمانه بی‌رخداد چه باید کرد
فصل نهم: فراسوی رشک و کین
فصل دهم: نتیجهگیری: نشانه‌هایی از آینده

ژیژک فیلسوف نامدار معاصر است که بخاطر استفاده از آثار ژاک لاکان روانکاو فرانسوی قرن بیستم در قرائت جدیدش فرهنگ عامه مشهور است. وی در موضوعات زیادی از جمله جنگ عراق ، بنیادگرایی ، سرمایه داری ، مدارا ، درستی سیاسی ، جهانی شدن ، سوبژکتیویته ، حقوق بشر ، لنین ، اسطوره ، فضای مجازی ، پست مدرنیسم ، چند فرهنگی ، پسا مارکسیسم ، دیوید لینچ و آلفرد هیچکاک می نویسد.

کتاب سال رویاهای خطرناک

اسلاوی ژیژک
اِسلاوُی ژیژِک (Slavoj Žižek) (زادهٔ ۲۱ مارس ۱۹۴۹) فیلسوف، روان‌کاو، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاست‌مدار اسلوونیایی است.او در لیوبلیانا به دنیا آمد و دکترای فلسفه‌اش را از دانشگاه لیوبلیانا دریافت کرد. در سال ۱۹۹۰ به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از سوی حزب لیبرال دموکرات اسلوونی معرفی شد. ژیژک فیلسوف و نظریه‌پرداز انتقادی است که بخش عمدهٔ کارش در سنت فلسفی هگلی، مارکسیسم و نیز روانکاوی لاکانی است. او فعالیتهای چشمگیری در زمینهٔ نظریهٔ سیاسی، نظریه ف...
دسته بندی های کتاب سال رویاهای خطرناک
نکوداشت های کتاب سال رویاهای خطرناک
Such passion, in a man whose work forms a bridge between the minutiae of popular culture and the big abstract problems of existence, is invigorating, entertaining and expanding inquiring minds around the world
چنین اشتیاقی ، در مردی که کارش پلی بین ریزه کاری های فرهنگ عامه و مشکلات انتزاعی بزرگ است ، ذهن های پرسش کننده را در سراسر جهان نشاط می بخشد ، سرگرم کرده و گسترش می دهد.
Daily Telegraph Daily Telegraph

Žižek writes with passion and an aphoristic energy that is spellbinding.
ژیژک با اشتیاق و انرژی ای افراطی می نویسد که جادویی است.
Los Angeles Times Los Angeles Times

قسمت هایی از کتاب سال رویاهای خطرناک (لذت متن)
ما مارکسیست ها در اعتقاد به این فرض مقدماتی مشترکیم که «نقد اقتصاد سیاسی» مارکس همچنان نقطه شروع فهم | مخمصه اجتماعی - اقتصادی ماست، ولی اگر می خواهیم ویژگی های مختص این مخمصه را درک کنیم باید آخرین بقایای تاریخی گری تطورگرایانه (historicism evolutionary) مارکس را کنار بزنیم - گیرم این تاریخی گری همان شالوده مارکسیسم ارتدوکس به نظر برسد. و اما مارکس در بدترین شکل تاریخی گری اش چنین می نویسد: آدمیان در تولید اجتماعی زندگی شان ناگزیر پای در مناسباتی معین می گذارند، مناسباتی که از اراده آنها مستقل است، یعنی مناسبات تولید متناسب با یک مرحله معین در رشد نیروهای مادی تولید... نیروهای تولید مادی جامعه در مرحله معینی از رشد با مناسبات تولید موجود در تضاد می افتند یا این فقط همان نکته را به زبان حقوقی بیان می کند با همان روابط مالکیت که تاکنون در چارچوب آنها عمل می کرده اند. این مناسبات که ابتدا شکل های رشد نیروهای مولد بوده اند بدل به کند و زنجیر آنها می شوند. آن گاه عصر انقلاب اجتماعی آغاز می شود... هیچ نظام اجتماعی هرگز فرو نمی ریزد پیش از آنکه همه نیروهای مولدی که آن نظام برای توسعه شان کفایت می کند رشد کرده باشند، و مناسبات جدید و برتر تولید هرگز جای مناسبات قدیم تر را نمی گیرند مگر آنکه شرایط مادی هستی آنها در چارچوب جامعه قدیم به بلوغ رسیده باشد. بدین سان، نوع بشر ناگزیر فقط آن گونه مسائلی را پیش روی خود می گذارد که قادر به حلشان باشد، زیرا بررسی های دقیق تر همواره نشان خواهد داد که خود مسئله نیز فقط زمانی مطرح می شود که شرایط مادی حل آن از پیش موجود باشد یا دست کم در حال تکوین و شکل گیری باشد.