کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام

Political Institutions and Thoughts in Iran and Islam
کد کتاب : 18924
شابک : 978-9646176492
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 161
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

تصحیح و مقدمه:دکتر صادق زیباکلام

معرفی کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام اثر حمید عنایت

کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام، درحقیقت جزوه درسی مرحوم حمید عنایت برای تدریس درس «اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام» است. این جزوه به بررسی سازمان های اجتماعی و سیاسی ایران باستان می پردازد.

کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام به مباحثی همانند اینکه حکومت چگونه تشکیل می شده، سازمان آن چگونه بوده و حدود اختیارات و وظایف آن چگونه تعیین می شده، می پردازد.

مباحث دیگر بخش نخست کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام را مطالبی پیرامون آیین زرتشت، رابطه آن با قدرت سیاسی، جنبش های مزدک و مانی و بررسی آراء آنان تشکیل می دهد. بخش دیگر آن در خصوص روش تاریخ نگاری مسلمین است که شامل وجوه اشتراک مورخین مسلمان با مورخین پیش از اسلام و مقایسه روش های آنان با یکدیگر است. حمید عنایت بخصوص در این بخش می خواهد نشان دهد که مورخین ایرانی بعد از اسلام، چگونه تلاش می کرده اند که میان دو عنصر ایرانیت و اسلامیت پیوند زده و این دو را با یکدیگر تلفیق کنند.

بخش دوم کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام درخصوص اندیشه سیاسی در اسلام است. در این بخش کیفیت کار به وضوح بالا رفته است، زیرا عنایت وارد حوزه ای شده است که تخصص اصلیی اش است و با مهارت و در عین حال سبک سلیس و روانش به بررسی و معرفی آراء سیاسی در میان رگه ها و فرق مختلف اسلامی و اندیشمندان مسلمان می پردازد. بخش سوم جزوه در حقیقت ضمیمه مفصلی در خصوص برخی از اصطلاحات و طبقه بندی های اجتماعی ایران قبل از اسلام است. این ضمائم عمدتا ترجمه بخش هایی از مقاله «گئوویدن گرن» درخصوص فئودالیسم ایرانی است که آن مرحوم بعضا مطالبی را خود بر آن افزوده است. متأسفانه این بخش کامل نیست. اما از آنجا که مطالب این قسمت بیشتر جنبه اطلاعات فنی و آشنایی با اصطلاحات را دارد، چندان لطمه ای به اصل جزوه وارد نمی سازد.

کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام

حمید عنایت
حمید عنایت (زادهٔ هشتم شهریور ۱۳۱۱ در تهران – درگذشتهٔ سوم مرداد ۱۳۶۱ خورشیدی)، پژوهشگر و مترجم حوزه علوم سیاسی و فلسفه سیاسی بود.مادر حمید عنایت، منتسب به خاندان قاجار پدرش، سید علی عنایت، مردی وطن‌دوست و فرزند یکی از روحانیون دوران مشروطه بود. خانواده او، مذهبی و از طبقه متوسط رو به بالا بودند. پدرش همراه عموها که در پی آغاز برنامه یکسان‌سازی فرهنگی حکومت رضاخان، لباس روحانیت را کنار گذاشته بودند، با گرفتن پروانه دفتر اسناد رسمی، محضرداری می‌کرد بنابراین او در خانواده&z...
دسته بندی های کتاب نهادها و اندیشه های سیاسی در ایران و اسلام