کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی

The Emergence of Iranian Nationalism
کد کتاب : 19451
مترجم :
شابک : 978-9642133505
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 356
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی اثر رضا ضیا ابراهیمی

"پیدایش ناسیونالیسم ایرانی" با عنوان فرعی "نژاد و سیاست بی جاسازی"، کتابی است از "رضا ضیا ابراهیمی"، که ریشه های ناسیونالیسم در ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
"رضا ضیا ابراهیمی" یک بار دیگر در آثار "فتحعلی آخوندزاده" و "میرزا آقاخان کرمانی" ، دو روشنفکر دوران قاجار که ناسیونالیسم مدرن ایرانی را بنیان نهادند ، کند و کاو می کند. این متفکران در تلاش برای درک شرایط دشوار تاریخی ، ایدئولوژی جذابی را پیش بردند که "رضا ضیا ابراهیمی" آن را "ناسیونالیسم نابجا" می نامد. در ایدئولوژی آنان، از ایران قبل از اسلام به عنوان یک عصر طلایی نام برده شده، اسلام به عنوان دینی بیگانه تعبیر گشته و عرب ها بیگانه هایی کینه توز تصور شده اند. با کنار زدن ایران از واقعیت تجربی و گره زدن آن به اروپا و نژاد آریایی ، این ایدئولوژی از نظر سیاسی قوی ترین شکل هویت در ایران باقی مانده است.
قرائت ملی گرایانه آخوندزاده و کرمانی از تاریخ ایران از زمان تصویب آن توسط دولت پهلوی در اوایل قرن بیستم در ذهن ایرانیان جا افتاده است. دیدگاه ایدئولوژیک آنها که در ابعاد وسیع در مدارس، روایت های تاریخی و بیانیه های رسمی حمایتی گسترش یافت ، به جایی رسید که فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی ایران را تعریف کرد. "رضا ضیا ابراهیمی" توسعه ناسیونالیسم نابجا را از میان طیف وسیعی از مباحثات فرهنگی و تاریخی دنبال می کند ، و تلفیق ایده های اروپایی آن پیرامون تاریخ ایران ، نژاد آریایی و یک ملت بدوی را به تصویر می کشد. کار او در کتاب "پیدایش ناسیونالیسم ایرانی" بر نقش روشنفکران ایرانی در بازگردانی ایده های اروپایی برای مخاطبان ایرانی و تاثیر برداشت های غربی پیرامون نژاد بر هویت ایرانی، تأکید دارد.

کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی

رضا ضیا ابراهیمی
رضا ضيا ابراهيمي (متولد سال 1356)، استاد تاریخ خاورمیانه، واستاد تاریخ کینگز کالج لندن است.
نکوداشت های کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی
An important work and should be read by anyone interested in modern Iranian studies.... Highly recommended.
یک اثر مهم و باید توسط هر کسی که علاقه مند به مطالعات ایرانشناسی مدرن است خوانده شود ... . بسیار توصیه می شود.
Choice

Richly evocative and provocative . . . This is an original study that shows the immense complexity of Iranian nationalism.
به طرز باشکوهی قدرتمند و تحریک کننده است. . . این یک مطالعه اصیل است که پیچیدگی های عظیم ملی گرایی ایرانی را نشان می دهد.
Perspectives on Politics

قسمت هایی از کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی (لذت متن)
از پیشگفتار کتاب: هر که در ایران زندگی کرده باشد، یا به ایران سفر کرده باشد، یا با ایرانیان مقیم خارج معاشرت کرده باشد، شاید متوجه برخی از آراء در این کتاب شود. حسرت شکوه و افتخار پیش از اسلام ایران در بسیاری از ایرانیان دیده می شود. فهم خواص و عوام از ریشه ها و «ذات» ایرانی از این حسرت آکنده است و در تولیدات هنری و ادبی نیز حاکم است. بی جهت نیست که تعداد بی شماری از رستوران ها و کسب وکارهای ایرانی در سراسر جهان «پرسپولیس» یا «کورش» نام دارند. نمایان ترین جنبۀ آن البته نوعی تصویرپردازی است ملهم از شکل ها و نمادهای پیشااسلامی که همه جا به چشم می خورد.