کتاب دست نامرئی

The Invisible Hand
کد کتاب : 20233
مترجم :
شابک : 978-6006867380
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 98
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1759
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دست نامرئی اثر آدام اسمیت

رساله مهم آدام اسمیت در مورد بازار آزاد راه را برای سرمایه داری مدرن هموار کرد و استدلال کرد که رقابت موتور محرک یک جامعه مولد است و منافع شخصی سرانجام به ثروت کل جامعه می رسد ، گویی با «دست نامرئی».

در طول تاریخ ، برخی از کتابها جهان را تغییر داده اند. آنها دیدگاه ما را نسبت به خود و یکدیگر متحول کرده اند. آنها از بحث ، مخالفت ، جنگ و انقلاب الهام گرفته اند. آنها روشن ، خشمگین ، تحریک کننده کرده اند. آنها زندگی را غنی کرده و نابود کرده اند.
آدام اسمیت (1723 - 1790) در گلاسکو متولد شد و پس از تحصیل در گلاسکو و آکسفورد ، قبل از اینکه معلم دوک جوان بوکلوچ شود ، تعدادی پست دانشگاهی داشت. این پست او را به فرانسه برد و در آنجا نوشتن رساله سیاسی خود ، ثروت ملل را آغاز کرد.
دست نامرئی یک مفهوم اقتصادی است که مزایای اجتماعی ناخواسته و منافع عمومی ناشی از افرادی را که در جهت منافع شخصی خود عمل می کنند ، توصیف می کند. این مفهوم برای اولین بار توسط آدام اسمیت در نظریه احساسات اخلاقی ، در سال 1759 نوشته شد. به گفته اسمیت ، این به معنای واقعی کلمه مشیت الهی است ، این دست خدا است که برای تحقق این امر تلاش می کند.

تا زمان تألیف ثروت ملل در 1776 ، اسمیت سالها مدلهای اقتصادی فیزیوکراتهای فرانسوی را مطالعه کرده بود و در این کار ، دست نامرئی مستقیما با تولید و اشتغال سرمایه در حمایت از داخلی ارتباط مستقیم دارد. تنها استفاده از "دست نامرئی" موجود در "ثروت ملل" در کتاب چهارم ، فصل دوم ، "محدودیت ها در واردات کالاهایی از کشورهای خارجی که می توانند در کشور تولید شوند" است. عبارت دقیق فقط سه بار در نوشته های اسمیت استفاده شده است.

کتاب دست نامرئی

آدام اسمیت
آدام اسمیت (۵ ژوئن ۱۷۲۳ – ۱۷ ژوئیه ۱۷۹۰) فیلسوف اخلاق گرای اسکاتلندی در دوران روشنگری اسکاتلند است که از او به عنوان پیش‌گام در اقتصاد سیاسی و «پدر علم اقتصاد مدرن» یاد می‌شود. وی همچنین از نظریه‌پردازان اصلی نظام سرمایه‌داری مدرن به‌شمار می‌رود. اسمیت ایده‌های خود در زمینهٔ اقتصاد را در کتاب ثروت ملل خود به تفصیل شرح داده‌است. این نخستین کتاب مدرن علم اقتصاد و شاهکار آدام اسمیت محسوب می‌شود.
قسمت هایی از کتاب دست نامرئی (لذت متن)
آثار تقسیم کار در تجارت عمومی جامعه را هنگامی می توان به آسانی درک نمود که شیوه تقسیم کار در یک محصول معین مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. معمولا تصور بر این است که تقسیم کار در تولیدات خرد بسیار بیشتر از سایر بخش ها صورت گرفته؛ البته شاید واقعا منظور این نیست که در این گونه تولیدات تقسیم کار بیشتر از تولیدات مهم تر عملی شده: بلکه مقصود آن است که در این تولیدات خردی که نیازهای روزمره برخی از مردم را فراهم می آورد، تعداد کل کارگران می بایست بالضروره کم باشد و اغلب می توان این گونه کارگرهایی که در عرصه های گوناگون مشغول فعالیت هستند را در یک کارگاه گردهم آورده و زیر نظر یک ناظر قرار داد.برعکس، در رشته های مهمتری که به پاسخگویی نیازهای تعداد بیشتری از مردم مشغول هستند، شمار کارگران در هر رشته فعالیت چنان زیاد است که گردآوری تمامی آن ها در یک واحد تولیدی ممکن نیست. در تولید چنین کالاهایی، به ندرت همزمان جز کسانی که از زمینه کاری یکسانی برخوردارند مشاهده می شوند. لذا به رغم آنکه در حقیقت در تولید چنین کالاهایی می توان کار را به واحد های بیشتری تقسیم کرد تا در تولیدات جزئی تر، اما با این حال تقسیم کار در آن ها چندان مشخص نیست و برهمین اساس نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اما بدیهی است که بهبود ماشین آلات همیشه از سوی اشخاصی که با آن ها سروکار دارند، نیست. بسیاری از این ابداعات ناشی از نبوغ سازندگان این ماشین هاست، یعنی وقتی ساخت این ماشین آلات به حرفه ی تخصصی آن ها بدل می شود در توسعه و اصلاح آن ها تواناترند؛ و برخی از این اختراعات توسط افرادی است که فیلسوف یا دانشمند نامیده می شوند؛ شغل این گونه افراد کار معینی نیست، تنها این است که به دقت به همه چیز توجه نمایند و بر همین اساس نیز در اغلب موارد قادرند نیروهای بعیدترین و نامتجانس ترین اشیاء را با یکدیگر ترکیب کنند. در روند پیشرفت جامعه، فلسفه و تحقیقات نظری به مانند هر حرفه ی دیگری، حرفه ای اصلی و منحصر گروه خاصی از افراد جامعه می شود و به مانند هر حرفه ی دیگری فلسفه خود به شاخه های متعددی تقسیم می شود که هریک از آن ها حرفه ای برای گروه یا طبقه ی خاصی از اندیشمندان می شود؛ و این تقسیم بندی زیر شاخه ی فلسفه و سایر حرف باعث بهبود مهارت و در نتیجه صرفه جویی در زمان می گردد. هر فرد در کار خود ماهرتر می شود و در کل کار بیشتری انجام می شود و حجم دانش ها به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.