کتاب قانون در طب بوعلی

The Canon of Medicine
کد کتاب : 20975
مترجم : عبدالرحمان شرفکندی
شابک : 978-9641205609
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 5200
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت
تعداد جلد : 8

معرفی کتاب قانون در طب بوعلی اثر حسین بن عبدالله ابن سینا

یکی از بزرگترین کتاب های مرجع علم پزشکی در سراسر جهان در قرون وسطی کتاب قانون در طب یا به صورت خلاصه شده ی آن قانون است که اثر شیخ الرئیس ابوعلی سینا، دانشمند و فیسلوف بزرگ ایرانیست.

این اثر بزرگ که بالغ بر یک میلیون کلمه در خود جای داده، حاصل تجارب و آموخته های شخصی ابن سینا و همچنین دستاوردهای دانشمندان پیش از او نظیر بقراط و ارسطو و جالینوس می باشد.

بسیاری از دانشمندان و علاقمندان به علم طب و داروسازی تمایل به مطالعه ای این اثر عظیم دارند اما به دلیل زبان متن کتاب که عربی می باشد، با مشکل مواجه می شوند. اکنون ترجمه ی فارسی قابل اعتماد از این کتاب بزرگ در دسترس است.

از نکات قابل توجه این کتاب دسته بندی و تعاریف دقیق و منظم ابن سینا از علوم دارو و طب است؛ به نحوی که اثر به پنج بخش یا کتاب تقسیم شده که کتاب نخست به تعاریف کلی طب، معرفی اندام و اعضای بدن، راه های حفظ تندرستی و درمان بیماری ها و مرگ و کتاب دوم به ادویه مفرده یا داروهای ساده که عمدتا گیاهی اند و تعداد آن ها به هشتصد قلم هم می رسد پرداخته است. کتاب دوم به طور کلی بیشتر به علم داروشناسی و ویژگی ها و خاصیت آن ها پرداخته و از نکات مثبت آن، تهیه ی فهرستی از نام داروها برحسب حروف الفباست. کتاب سوم که خود به تنهایی سه جلد است امراض جزویه که اعضای بدن را درگیر می کنند و کتاب چهارم تب و امراض جزویه ای که مختص به عضو نمی باشند و عمومی اند را مورد بررسی قرار می دهد. ابن سینا در کتاب پنجم ادویه مرکبه و داروسازی و انواع پادرزهر را شرح می دهد که تعداد این داروهای ترکیبی به حدود ششصد و پنجاه عدد می رسد.

دوره ی هشت جلدی قانون، شامل پنج کتاب نام برده شده به همراه نمایه ی موضوعی قانون، با ترجمه عبدالرحمن شرفکندی (هه ژاژ) توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

کتاب قانون در طب بوعلی

حسین بن عبدالله ابن سینا
ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس (زادهٔ ۳۵۹ ه‍.ش در بخارا – درگذشتهٔ ۲ تیر ۴۱۶ در همدان، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، روان‌شناس، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده ک...
قسمت هایی از کتاب قانون در طب بوعلی (لذت متن)
خردسالان (از روز تولّد تا دوران جوانی) از لحاظ گرمی مزاج نزدیک به حالت معتدل و از لحاظ رطوبت مزاج از حد معتدل پا فراتر نهادهاند. نظریه پزشکان پیشین در باره گرم مزاجی خردسالان و جوانان با هم اختلاف دارد. برخی برآنند که گرمی خردسالان بیشتر است و به این جهت نمو آنها سریعتر انجام میگیرد و اعمال طبیعی زیستی از قبیل اشتها و هضم بیشتر است و تداوم زیادتری دارد و علاوه بر آن حرارت غریزی که ناشی از مایع منی است در مرحله خردسالی به منشاء نزدیکتر و مجتمعتر است (48). گروهی دیگر را اعتقاد بر این است که حرارت غریزی در مزاج جوانان بسیار نیرومندتر است، زیرا که خون در آنها بیشتر و استوارتر میباشد و به همین جهت هم جوانان به خونریزی بینی بیشتر و حادتر دچار میگردند: تمایل مزاج جوانان به صفراوی بودن بیشتر است، در حالی که مزاج خردسالان به سوی بلغمیبودن گرایش دارد. جوانان در جنبش و جهش نیرومندترند و جنبش خود از گرمی منشاء میگیرد، و نیز جوانان دارای گوارش و هضم قویتر هستند و این توانایی نیز بر اثر حرارت است . لیکن اشتها ناشی از سردی است و با حرارت بیگانه است، به این جهت عارضه "سیری ناپذیری" (جوع الکلب) از سردی بروز میکند و دلیل اینکه جوانان دارای گوارش قویتر هستند همین است. خردسالان بیشتر از جوانان به عارضه تهوع و استفراغ و سوء هضم ناشی از پرخوری دچار میشوند. بیماریهای جوانان مانند تب غب (تب یک روز در میان) وداشتن تخلیه صفراوی دلیلی است بر گرمی مزاج آنان، لیکن بیماریهای خردسالان غالبا رطوبی و سرد است و این افرادبه تب بلغمی دچار میشوند و قسمت عمده آنچه را که در ضمن تخلیه بیرون میدهند بلغم است . رشد و نمو خردسالان نیز از رطوبت زیاد است نه گرمی مزاج آنان و همین طور زیادی اشتهای آنان دلیل بر کاهش حرارت آنها است.