کتاب بازمانده

Survivor
کد کتاب : 2313
مترجم :
شابک : 978-6008067306
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 287
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

نامزد دریافت جایزه ی اورگان بوک سال 1999

معرفی کتاب بازمانده اثر چاک پالانیک

«بازمانده» که اولین بار در فوریه ۱۹۹۹ منتشر شد داستان فردی به نام «تندر برانسون» است. او پیرو یک مذهب ساختگی به نام «کریدیسم» است که عقاید خاصی درباره ازدواج و مرگ دارند. آنها همیشه منتظر پیامی از طرف خدا هستند که به آنها بگوید کی خودشان را به او برسانند. یعنی خودکشی کنند.

داستان از جایی آغاز می شود که تندر در اتاق خلبان بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷ نشسته است و داستان یک هواپیماربایی را در جعبه سیاه هواپیما ضبط می کند. او در هواپیما تنها است و تمام خدمه و مسافران را آزاد کرده. تندر از طرف کلیسای کریدیش مامور شده بود تا به عنوان خدمتکار، بیرون کار کند و عایدی اش را به کلیسا بدهد. او از بازماندگان یک خودکشی داوطلبانه دسته جمعی کلیسایش است که نتوانستند به قسم خود وفادار باقی بمانند و دست به خودکشی نزدند. تندر داستانش را از زمانی که از خانه خارج شد و برای خدمت کاری به خانه شخصی رفت شروع می کند. از کسانی می گوید که طبق رسم آنها منتظر ندای خودکشی و رستگاری بودند و از اسم قراردادی اش که درواقع یک درجه در کلیسای انها بود. تندر با دختری به نام فرتیلیتی آشنا می شود که همکیش او است. آنها با هم ملاقات می کردند تا این که یک روز صبح دختر به فرودگاه می رود تا با هواپیمایی به سیدنی پرواز کند. تندر متوجه می شود که کسی قصد دارد آن هواپیمارا بدزدد و نابود کند، پس دختر را تعقیب می کند و می بیند که او اسلحه ای را از مردی می گیرد و داخل هواپیما می شود. تندر به دنبال هواپیما ربای اصلی می گردد تا این که طی جریانی غیر قابل باور متوجه می شود که خود او قرار است این کار را بکند.

فصل های داستان از انتها به ابتدا می روند و فصل یک داستان درواقع فصل انتهایی است. پالانیک داستانی ساختارشکنانه خلق کرده است. داستانی هیپنوتیزم کننده، مرعوب کننده، که دورنمایی مضحک از زندگی مذهبی افراطی و قیدو بندهای خودساخته انسان امروزی می دهد.

کتاب بازمانده

چاک پالانیک
چارلز مایکل «چاک» پالانیک، زاده ی ۲۱ فوریه ۱۹۶۲، نویسنده و مقاله نویس معروف آمریکایی است. او پس از انتشار رمان باشگاه مشت زنی در سال ۱۹۹۶ شهرت یافت. رمانی که کارگردان معروف، دیوید فینچر بر اساس آن فیلمی با همین نام را ساخت. محل زندگی پالانیک در پورتلند، اورگن واشنگتن است.آثار وی به دو دسته ی تخیلی و غیرتخیلی تقسیم می شوند. تا کنون بر اساس دو اثر از آثار او (باشگاه مشت زنی و خفقان) فیلم ساخته شده است.
قسمت هایی از کتاب بازمانده (لذت متن)
اینجا در حال سقوط ، توی زندگی خودم ، توی کابین هواپیما زندانی شده ام . خیلی چیزها هست که دوست دارم تغییر بدم ، ولی نمی تونم . تموم شد . حالا دیگه فقط یه داستانه. این زندگی ومرگ تندر برانسونه و من نمی تونم از اون فرار کنم. آسمون آبیه و خورشید یه نقطه درخشان وسط آسمون می تابه. امروز روز زیباییه . . .