کتاب تجربه ی اوج

Flow
(فراسوی سرخوشی)
کد کتاب : 17501
مترجم :
شابک : 978-9649637273
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

غرقگی
Flow
فرایند درگیری انسان با زندگی برای به دست آوردن شادکامی
کد کتاب : 26070
مترجم :
شابک : 978-6003510791
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تجربه ی اوج اثر میهای چیکسنت میهایی

تحقیقات مشهور روانشناس ، میهای چیکسنت میهایی در مورد "تجربه ی اوج" در این کتاب نشان داده است که آنچه باعث رضایت واقعی یک تجربه می شود ، وضعیت هوشیاری به نام اوج یک جریان است. در طول جریان ، افراد معمولا لذت عمیق ، خلاقیت و درگیری کامل با زندگی را تجربه می کنند. میهای چیکسنت میهایی در این نسخه از اثر پیشگامانه خود ، روش هایی را برای کنترل این حالت مثبت نشان می دهد. کتاب تجربه ی اوج به ما می آموزاند که چگونه با توجه به اطلاعاتی که به آگاهی ما می رسد ، می توانیم خوشبختی واقعی را کشف کنیم و کیفیت زندگی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشیم. میهای چیکسنت میهایی استاد دانشگاه فارغ التحصیل کلارمونت و رئیس سابق گروه روانشناسی دانشگاه شیکاگو است.

تجربه‌ اوج اغلب لحظات فوق‌العاده سرور و شادی خالص تعریف می‌شود. این لحظات از رویدادهای روزمره متمایزند. خاطره چنین لحظاتی ماندگار است و معمولا مردم آنها را به تجربه‌های معنوی تشبیه می‌کنند. بر اساس هرم مازلو، تجربه اوج نقش مهمی در خودشکوفایی دارد. همه افراد به خودشکوفایی نمی‌رسند و این اتفاق بسیار نادر است. ولی تجربه اوج زودگذر است و فقط به افراد خودشکوفا محدود نمی‌شود. به‌عقیده مازلو، همه مردم لایق داشتن این لحظات هستند. او همچنین عقیده داشت که افراد خودشکوفا به‌احتمال زیاد بیشتر این حالت را تجربه می‌کنند. سایر کارشناسان این حالت را چنین توصیف می‌کنند: «تجربه‌ اوج افزایش حس شگفتی، حیرت یا وجد در حین یک تجربه است.» تجربه‌ اوج شباهت‌ زیادی به حالت جریان دارد. این مفهوم را میهای چیکسنت میهایی، روان‌شناس مثبت‌گرا، تعریف کرده است. حالت جریان یعنی وقتی فرد آن‌قدر درگیر فعالیتی می‌شود که انگار جهان محو شده است و هیچ‌ چیزی جز آن فعالیت مهم نیست.


کتاب تجربه ی اوج

میهای چیکسنت میهایی
میهای چیکسِنتمیهایی (زاده ۲۹ سپتامبر ۱۹۳۴) روانشناس آمریکایی مجاری-تبار است که بیشتر به خاطر ایجاد مفهوم روان‌شناختی روانی یا سیالی شناخته می‌شود. او استاد برجسته روان‌شناسی و مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی کلرمونت است. او همچنین مدیر سابق گروه روان‌شناسی دانشگاه شیکاگو و گروه انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی کالج لیک فارست بوده‌است.میهای چیکسنت میهایی (Mihaly Csikszentmihalyi) یکی از معروف‌ترین روان‌شناسان آمریکایی است که به ویژه به خاطر کارهای پیشروی خود...
نکوداشت های کتاب تجربه ی اوج
“Flow is important....The way to happiness lies not in mindless hedonism, but in mindful challenge.”
جریان مهم است ... راه رسیدن به خوشبختی نه در لذت گرایی بی فکر ، بلکه در چالشی آگاهانه است.
New York Times Book Review New York Times Book Review

Rethinks what motivates people
آنچه را که به افراد انگیزه می دهد دوباره بازنگری می کند
 Newsweek Newsweek

“Explore[s] a happy state of mind called flow, the feeling of complete engagement in a creative or playful activity
یک حالت روحی شاد به نام جریان ، احساس درگیری کامل در یک فعالیت خلاق یا بازیگوش را کاوش کنید
Time magazine

قسمت هایی از کتاب تجربه ی اوج (لذت متن)
هر چند اکنون سالم تریم و بیش تر عمر می کنیم و حتی محروم ترین افراد از تجملاتی برخوردارند که تا همین چند دهه پیش در تصور هم نمی گنجید ( در قصر لویی چهاردهم، پادشاه سرزمین آفتاب، حمام و دستشویی به اندازه ی کافی وجود نداشت، در اعیان نشین ترین خانه های قرون وسطا صندلی ای نبود و هیچ یک از امپراتوران روم نمی توانستند در زمان بی حوصلگی تلویزیونی را روشن کنند ) و با وجود اطلاعات شگفت انگیز علمی در دسترس، مردم غالبا به این احساس می رسند که عمرشان تباه شده و یا به جای زندگی سرشار از شادی، عمرشان در اضطراب و کسالت سپری شده است.

در ابتدا، داده های ما منحصر به مصاحبه ها و پرسش نامه ها بود. پس از مدتی، برای دقت بیشتر روش جدیدی ابداع کردیم تا کیفیت تجربیات ذهنی را اندازه گیری کنیم. این تکنیک، روش نمونه برداری تجربه ( ۵) نامیده می شود. در این روش از افراد خواسته می شود که یک دستگاه بوق زن ( ۶) را به مدت یک هفته به همراه خود داشته باشند و هر وقت که دستگاه بوق زد، احساس و کاری را که در حال انجامش هستند یادداشت کنند. این دستگاه روزی هشت بار با فواصل نامنظم از طریق یک فرستنده رادیویی فعال می شود. در پایان هفته افراد دریافت کننده ی پیام شرحی از زندگی خصوصی خود را مانند سناریوی یک فیلم تهیه می کنند که مربوط به لحظاتی است که دستگاه بوق زن به صدا درآمده بود. تاکنون بیش از صدهزار تجربه گوناگون از سراسر جهان گردآوری شده است. نتیجه گیری های این کتاب بر پایه ی داده هایی است که از این روش به دست آمده است. پژوهشی که درباره ی اوج در دانشگاه شیکاگو آغاز کردم، اکنون در سراسر جهان گسترش یافته است و پژوهش گرانی در کانادا، ایتالیا، آلمان، ژاپن و استرالیا این مطالعات را دنبال کرده اند.