کتاب آئین نگارش و ویرایش

Writing and editing
کد کتاب : 26103
شابک : 978-9643188450
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 356
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب آئین نگارش و ویرایش اثر حسن ذوالفقاری

"آئین نگارش و ویرایش" کتابی است به شدت سودمند به قلم "حسن ذوالفقاری" که مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش کشور نیز قرار گرفته است. این اثر که در سیصد و پنجاه صفحه به همت انتشارات فاطمی به عرصه ی چاپ رسیده، در سه بخش اصلی تنظیم شده که هر بخش از چند درسنامه تشکیل شده و تعداد این درسنامه ها در مجموع به پانزده عدد می رسد.
نخستین بخش از کتاب "آئین نگارش و ویرایش" به قلم "حسن ذوالفقاری"، به انواع و قالب های نگارشی اختصاص دارد و در آن، انواع نوشته، نامه نگاری اداری، گزارش نویسی، خاطره نویسی، زندگی نامه نویسی، مقاله نویسی، نگارش سفرنامه و یادداشت های روزانه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در بخش دوم، مهم ترین مهارت های نگارشی را معرفی می کند که در این راستا، ساده نویسی، شیوه های پرورش معانی، عناصر ادبی و تاثیرگذار در نوشته و انواع دیگری از مهارت های نگارشی تجزیه و تحلیل شده اند.
آخرین بخش از کتاب "آئین نگارش و ویرایش"، مبحث ویرایش را زیر ذره بین می برد و به تبیین روش های نشانه گذاری، شیوه ی خط فارسی شامل پیوسته نویسی و جدانویسی، املا و تلفظ صحیح کلمات، کاربردهای اشتباه واژه ها، تعابیر و اصطلاحات، کاربردهای اشتباه دستور و نحو از قبیل ابهام و درازنویسی و کاربردهای غیرصحیح افعال و حروف می پردازد. این کتاب توانایی درست نویسی را در مخاطبان می پرورد و به آن ها کمک می کند تا در هر شغل، جایگاه اجتماعی و منصبی که هستند، قادر به صحیح نوشتن باشند و در زندگی تحصیلی و شغلی خود، از مهارت های ذکر شده در کتاب پیش رو بهره ببرند.

کتاب آئین نگارش و ویرایش

حسن ذوالفقاری
حسن ذوالفقاری (۲۰ تیر ۱۳۴۵ – ۱۷ تیر ۱۴۰۱) نویسنده و پژوهشگر ادبی ایرانی بود. وی متولد شهر دامغان بود. وی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد. او در دانشگاه تربیت‌مدرس تدریس می‌کرد.در سالهای پایانی عمر،ایشان بعنوان استاد اعزامی وزارت علوم برای کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای چین تدریس می‌کردند. او در ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در سن ۵۶ سالگی براثر ایست قلبی ...
دسته بندی های کتاب آئین نگارش و ویرایش
قسمت هایی از کتاب آئین نگارش و ویرایش (لذت متن)
نوشتن جزئی جدانشدنی در زندگی بشر امروز است؛ از ساده ترین شکل آن که مکاتبات دوستانه ، اداری و ارتباطات عادی باشد تا انتقال علوم و فنون هرچه بتوانیم از این وسیله دقیق تر و موثرتر استفاده کنیم انتقال پیام و ارتباط آن آسان تر صورت می گیرد . اگر نوشتن نبود، هیچ روزنامه ، کتاب و مجله ای در دسترس نبود تا آخرین خبرها را دریافت کنیم ؛ ارتباط با دنیای وسیع منزلگاههای رایانه ای ( سراچه های اینترنتی ) امکان پذیر نبوده هیچ کسی به کس دیگر نامه نمی نوشت ؛ مکاتبات اداری ، تجاری ، بازرگانی ، حقوقی صورت نمی گرفت و ارتباط میان انسان ها ، کشورها و تمدن ها ناممکن می شد ؛ هیچ برنامه تلویزیونی ، رادیویی و سینمایی تولید نمی شد؛ زبرا مبنای همگی این برنامه ها متن مکتوب است ؛ شعر و ادبیات متولد نمی شد واسرار درونی انسان ها همچنان در سینه ها باقی می ماند . حقیقت این است که اگر به هر گوشه از زندگی فردی و اجتماعی حال ، گذشته و آینده بشر نظری از سر تأمل بیفکنیم ، خواهیم دید که نوشتن در تاروپود زندگی جوامع کشیده شده و با آن گره خورده است ؛ چنان که بی نوشتن نمی توان زیست.