کتاب آشنایی با روش مسئله گشایی

Problem Solving 101
کتابی آسان برای جوانان هوشمند
کد کتاب : 26675
مترجم :
شابک : 978-9642071913
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 112
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با روش مسئله گشایی اثر کن واتانابه

"آشنایی با روش مسئله گشایی"، "کتابی آسان برای جوانان هوشمند" به قلم "کن واتانابه" است و یک راهنمای ساده و سرگرم کننده برای حل مشکلات است که نه تنها ژاپن، بلکه جهان را با مطالب طوفانی اش در هم کوبیده است.
"کن واتانابه" در اصل "آشنایی با روش مسئله گشایی" را برای دانش آموزان ژاپنی به رشته ی تحریر درآورده بود. هدف وی کمک به تغییر تمرکز در آموزش ژاپنی از حفظ کردن محض به تفکر انتقادی با تطبیق برخی از تکنیک هایی بود که به عنوان مشاور نخبه ی مک کینزی آموخته بود. شگفتی او زمانی برانگیخته شد که متوجه شد بزرگسالان هم تشنه ی راهنمای سرگرم کننده و آسان او برای حل مشکلات و تصمیم گیری هستند. این کتاب با فروش بیش از 370 هزار کتاب پس از شش ماه، عنوان پرفروش ترین کتاب ژاپنی را به خود اختصاص داد. اکنون تجار آمریکایی نیز می توانند از آن برای تسلط بر برخی مهارت های قدرتمند استفاده کنند.
"کن واتانابه" از سناریوهای نمونه برای نشان دادن تکنیک های خود استفاده می کند که شامل درختان منطق و ماتریس ها است. یک گروه راک می داند که چگونه می تواند حضور افراد در کنسرت هایش را افزایش دهد. یک انیماتور مشتاق، می گوید که چطور بودجه ای را برای خرید رایانه ی جدید اختصاص می دهد. این کتاب که با نمودارها و نقاشی های عجیب و غریب به تصویر کشیده شده است، به قدری ساده است که یک کودک نوپا بتواند آن را درک کند و از همین رو "کتابی آسان برای جوانان هوشمند" نامیده می شود، اما به اندازه کافی پیچیده است تا رهبران تجاری بتوانند آن را در چالش برانگیزترین مشکلات خود به کار گیرند.

کتاب آشنایی با روش مسئله گشایی

نکوداشت های کتاب آشنایی با روش مسئله گشایی
This book made me angry. It made me angry because there are so many people in this country who need to read it, who should read it, who will benefit enormously from reading it . . . and won't. They'll watch a reality show on TV instead. If everyone made decisions like Ken Watanabe, the world would be a better place.
این کتاب مرا عصبانی کرد. چیزی که باعث عصبانیت من شد این بود که افراد زیادی در این کشور نیاز به خواندن آن دارند، که باید آن را بخوانند و از خواندن آن بسیار بهره مند خواهند شد...و آن ها این کار را نخواهد کرد. آنها در عوض به تماشای یک نمایش تلویزیونی می نشیند. اگر همه مانند کن واتانابه تصمیم گیری می کردند، جهان جای بهتری می شد.
SETH GODIN, author of Tribes

This is an excellent primer on problem solving.
این یک آغازگر عالی برای حل مشکلات است.
LOWELL BRYAN, author of Mobilizing Minds

قسمت هایی از کتاب آشنایی با روش مسئله گشایی (لذت متن)
مسئله گشایی روندی است که می توان آن را به چهار مرحله تقسیم کرد: (1) درک وضعیت موجود؛ (2) تشخیص علت اصلی مسئله؛ (3) طرح ریزی یک برنامه ی قابل اجرا؛ (4) اجرای برنامه تا آنجا که مسئله حل شود و در صورت لزوم اعمال اصلاحات. این چهار مرحله باهم اند و از هیچ کدامشان نمی توان صرف نظر کرد. پیش از آنکه بخواهی گره مسئله ای را باز کنی، اول از همه باید درک کنی که مسئله ای وجود دارد. دوم اینکه تشخیص علت اصلی مسئله کفایت نمی کند. تو باید خوب به این فکر کنی که چگونه می شود گره مسئله را گشود و بعد از آن واقعا اقدام های لازم را برای حل مسئله به عمل درآوری. مسئله گشایی آمیزه ای از فکر و عمل است. صرف انجام این یا آن مرحله تو را به جایی نمی رساند.

مسئله گشایی استعدادی نیست که عده ای آن را داشته باشند و دیگران حسرتش را بخورند. مسئله گشایی یک شیوه تفکر است که باید آن را یاد بگیریم و به آن عادت کنیم. با افزایش مهارت های مناسب اتخاذ روش درست فکر کردن، هر کسی می تواند فردی مسئله گشا بشود. مسئله گشایی وقتی آسان است که تو بدانی چگونه یک هدف مشخص در نظر بگیری، بفهمی چگونه باید به آن هدف برسی و آن را تا آخر دنبال کنی و آماده باشی، ضمن بررسی پیشرفت هایت اگر لازم باشد نقشه ات را تغییر دهی.