کتاب شاه در شطرنج رندان

Shah dar Shatranj-e Rendan
مسائل دموکراسی و توسعه در ایران
کد کتاب : 27046
شابک : 978-9647763707
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 630
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب شاه در شطرنج رندان اثر سعید حجاریان

"شاه در شطرنج رندان" اثر است به قلم "سعید حجاریان" که با تشویق "مصطفی ملکیان" به چاپ آن، مقالات وی را در حوزه ی "مسائل دموکراسی و توسعه در ایران" شامل می شود.
این کتاب به هشت فصل تقسیم شده است و مقالات گیرایی در هر فصل وجود دارد. "شاه در شطرنج رندان" مجموعه ای از مقالات "سعید حجاریان" است که طیف وسیعی از موضوعات را در بر می گیرد و محدود به یک موضوع نیست.
آنچه درباره ی اصلاح طلبی نظری در "شاه در شطرنج رندان" خواهید خواند، با آنچه تا کنون دیده ایم متفاوت است. اگرچه "سعید حجاریان" را نظریه پرداز اصلاحات می نامند ، اما بیشتر کتاب درباره موضوعات عمومی مانند دولت، جامعه شناسی سیاسی، "مسائل دموکراسی و توسعه در ایران" است.
وی با بررسی اصلاح طلبی و مشروطه طلبی، ساختار هر دوی آن ها را در کنار آسیب پذیری هایشان بررسی می کند و در مسیر تحلیل جامعه سیاسی، جناح بندی های سیاسی اپوزیسیون در ایران معاصر را در کنار آزمایش روشنفکری دینی تشریح می کند. "سعید حجاریان" در باب انواع دولت، یک تاریخچه از این مبحث ارائه نموده و ماهیت دولت مدرن را آشکار می کند و سپس برای باز کردن مساله ی دموکراسی، منشا و انواع آن را تحلیل می نماید. توسعه و تاملات سیاسی نیز در "شاه در شطرنج رندان" مورد بررسی قرار می گیرند و سپس به تشریح همه جانبه ی صلح طلبی می رسد. "سعید حجاریان" مقالاتی در باب تحلیل افراد نیز ارائه کرده که در آن از مصدق و بازرگان گرفته تا خاتمی، جز به جز "مسائل دموکراسی و توسعه در ایران" را شرح می دهد.

کتاب شاه در شطرنج رندان

سعید حجاریان
سعید حجاریان کاشانی از فعالان امنیتی سابق و سیاسی کنونی است. وی از اعضای دفتر مرکزی حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی و از چهره‌های مطرح جنبش دوم خرداد و هجده آبان و معروف به تئوریسین جریان اصلاحات است. او در سال ۱۳۳۳ در محله نازی‌آباد تهران به دنیا آمد.اولین جرقه‌های فکری و سیاسی از سال سوم دبیرستان با خواندن کتاب‌های آل احمد شروع شد.در سال ۵۱ دیپلم گرفت و همان سال در کنکور سراسری با رتبه ۲ رقمی در رشته مکانیک دانشکده فنی قبول شد. هنوز علایق علوم انسانی در وی جدی نبود و بیشتر ...
دسته بندی های کتاب شاه در شطرنج رندان
قسمت هایی از کتاب شاه در شطرنج رندان (لذت متن)
مقوله ی « جمهوریت » نیز از زمان انقلاب کبیر فرانسه مطرح شد و اصلا در ایران کلمه ی منفوری بود ؛ چرا که انقلاب مشروطه ی ایران با دو همراه خود ، انقلاب مشروطه ی روسیه و عثمانی ، با فاصله ی یکی دو سال اتفاق افتاده اند و آن دو انقلاب بعدها به جمهوری های آته ئیست و لائیک منتهی شده اند و نوعی نفور میان متدینان و علما نسبت به لفظ جمهوری پیش آمد . بی جهت نبود که علما در قضیه ی جمهوری خواهی رضاخان در مقابل آن موضع گرفتند و ترجیح دادند که سلطنت پهلوی جایگزین سلطنت قاجار شود . تا بعدها نزدیک انقلاب ، این امام خمینی بود که لفظ جمهوری را تطهیر کرد . پس ، از شعارهای انقلاب کدامش می ماند ؟ آیا نمی توان حدس زد که «اسلام»ی هم که در شورای انقلاب مطرح شده بود با اسلام سنتی تفاوت ماهوی داشت ، به قرینه ی آن که بقیه ی شعارها نیز هیچ پایه ای در ستت نداشتند ؟ لذا ، از همان ابتدای انقلاب تلاش هایی صورت گرفت که نشان دهند اسلامی که مردم را به صحنه کشاند چه تفاوت بنیادینی با اسلام ستی داشته است ، و ، لذا ، متجددین اسلامی شروع به نظریه پردازی کردند و حجم عظیمی از ادبیات دینی ما بعد از انقلاب معطوف به همین نکته شده است.