کتاب از بحران تا فروپاشی

Az Bohran ta Forou-Pashi
کندوکاوی در ماندگاری و آسیب پذیری نظام های سیاسی
کد کتاب : 27079
شابک : 978-9649940458
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب از بحران تا فروپاشی اثر حسین بشیریه

کتاب پیش رو "کندوکاوی در ماندگاری و آسیب پذیری نظام های سیاسی" به قلم "حسین بشیریه" است که این نظام‌ها را "از بحران تا فروپاشی" زیر ذره‌بین می‌برد.
پرسش کلیدی "حسین بشیریه" در کتاب "از بحران تا فروپاشی" آن گونه که در خود کتاب آورده است، این است که در بحران، یعنی در شرایط نارضایتی اقتصادی و اجتماعی که منجر به شکل‌گیری جنبش‌های اعتراضی و اپوزیسیون و بسیج سیاسی و نیاز به تغییر اساسی در نهادهای سیاسی می‌شود، چه چیزی باعث تداوم یا پایداری آن سیستم‌ها یا عدم پایداری، آسیب‌پذیری و فروپاشی آنها می شود؟
به طور خلاصه با "کندوکاوی در ماندگاری و آسیب پذیری نظام های سیاسی"، او می‌خواهد بداند چه چیزی باعث فروپاشی سیاسی در یک کشور می‌شود اما در کشور دیگر نه. "حسین بشیریه" برای توضیح این موضوع، کشورهایی را مدنظر قرار می‌دهد که بعد از بحران اقتصادی سال 2008 دچار ناآرامی و تلاطم شدند.
برخی از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اسپانیا، و همچنین برخی از کشورهای آفریقایی، که در آنها قیام‌های عمومی و متوالی منجر به موجی از انقلاب‌ها به نام بهار عربی شد، نمونه‎ای از این کشورها هستند. کشور مراکش آخرین مورد بررسی شده در این کتاب است که به شدت تحت تأثیر بحران مالی 2008 قرار گرفت، اما نگارنده توضیح می‌دهد که چرا آن بحران و تظاهرات بعد از آن، منجر به فروپاشی دولت نشد. "حسین بشیریه" از انعطاف‌پذیری سلطان در برابر نارضایتی مردم به عنوان علت اصلی یاد می‌کند و ادعا می‌کند که پادشاهان ممکن است تنها با سلطنت ظاهری و کناره‌گیری از کنترل امور اساسی حکومت، دوام سیاسی خود را تثبیت کنند. به طور کلی، "از بحران تا فروپاشی" را می‌توان یکی از برجسته‌ترین آثار علوم سیاسی به زبان فارسی دانست.

کتاب از بحران تا فروپاشی

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
دسته بندی های کتاب از بحران تا فروپاشی
قسمت هایی از کتاب از بحران تا فروپاشی (لذت متن)
با پیدایش جنبش های اعتراضی و وقوع ناآرامی ها گسترده در نقاط مختلف جهان و به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا از آغاز سال 2011 به بعد،و با وقوع انقلاب و تغییر نظام های سیاسی در برخی از آن کشورها،در صدد برآمدم تا نظریه ای را که سابقا برای تحلیل انقلاب ایران و توضیح فرآیند گذار به مردم سالاری در برخی از کشورها تنظیم کرده بودم،برای تحلیل تحولات سیاسی اخیر به کار ببرم،و از آن چشم انداز شرایط پیدایش و تفاوت در پیامدهای آن تحولات و ناآرامی ها را توضیح بدهم.این نظریه بر هشت محور استوار بوده است که چهار محور آن مربوط به مبانی قدرت دولت ها و چهار محور دیگر مربوط به اجزای جنبش های اعتراضی و انقلابی یا فرآیند بسیج سیاسی است.