کتاب سیری در سپهر جان

Seyri dar Sepehr-e Jan
م‍ق‍الات و م‍ق‍ولات‍ی در م‍ع‍ن‍وی‍ت
کد کتاب : 27169
شابک : 978-9647763035
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 238
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب سیری در سپهر جان اثر مصطفی ملکیان

"سیری در سپهر جان" از "مصطفی ملکیان"، شامل "م‍ق‍الات و م‍ق‍ولات‍ی در م‍ع‍ن‍وی‍ت" است که هر یک از آنها، دیدگاه نویسنده‌ای معروف در سطح جهانی را تشریح می‌کند.
"سیری در سپهر جان" از "مصطفی ملکیان" در واقع مجموعه ای از مقالات مرتبط با حیات معنوی انسان است. در اینجا تشریح می‌شود که وقتی فیلسوفان سکولار مخاطبان خود را به معنویت تشویق می کنند، منظور آنها دقیقا چیست؟ "سیری در سپهر جان" پاسخ نه نویسنده مشهور جهان به این سوال را ارائه می دهد. آنچه در تک تک این مقالات به چشم می‌خورد، دعوت به قدم نهادن در مسیری والاتر است که این مسیر جز از عالم درون نمی‌گذرد.
سه مقاله در کتاب "سیری در سپهر جان" متعلق به "آلدوس هاکسلی"، فیلسوف و روانشناس انگلیسی است. او همان کسی است که با میل و رغبت در آزمایش مواد مخدر شرکت کرد تا ببیند آیا تجربیات معنوی عبادت و زهد و تجربیات مصرف مخدرات یکسان هستند یا خیر. نتیجه اما نابینا شدن وی بود؛ با این حال مقایسه‌ی تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو تجربه، مطلبی شگفت‌انگیز است که نکات زیادی را در بردارد. سه مقاله‌ی متعلق به "آلدوس هاکسلی"، بت پرستی، سکوت و خودشناسی نام دارند و علاوه بر "هاکسلی"، مقالاتی از "سورن کی‌یرکگور"، "رابرت مری هیو آدامز"، "هیوستون اسمیت"، "رابرت ام. می"، "مرالد وستفال"، "رنه گنون" و "فریتیوف شووان" نیز در "سیری در سپهر جان" گردآوری شده است.
پیشگام بودن در حوزه‌ی مورد بحث به زبان فارسی، ویژگی مشترک همه‌ی این مقالات است؛ چرا که تا پیش از این هیچ کتابی به زبان فارسی در مورد موضوعات مطرح شده در "سیری در سپهر جان"، وجود نداشت و زحمات و دانش مترجم شایسته‌ی قدردانی است.

کتاب سیری در سپهر جان

مصطفی ملکیان
مصطفی ملکیان (زادهٔ ۱۳۳۵) فیلسوف و روشنفکر ایرانی است. بخش عمدهٔ پژوهش‌های او در حوزهٔ اخلاق، دین، فلسفهٔ دین، اگزیستانسیالیسم، روان‌شناسی، علوم انسانی، روش تحقیق و روشنفکری است. نظریه عقلانیت و معنویت پروژهٔ مهم اوست. ملکیان از منتقدان روشنفکری دینی است. ملکیان از سال ۱۳۸۹ تا کنون مشغول تدریس در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" است.او در شهرضا به دنیا آمد. پدرش، عبدالرحیم ملکیان، معروف به ناصح قمشه‌ای، از مشاهیر شهرضا بود. مصطفی ملکیان در سال ۱۳۵۲ تحصیل در رشته مهندسی مکانیک...
قسمت هایی از کتاب سیری در سپهر جان (لذت متن)
قیل و قال بی حد و حصر و درهم و برهم و بیهدف از لحاظ اخلاقی بد و از لحاظ معنوی خطرناک است. " اما من به شما می گویم که هر کلمه ی لغوی که آدمیان بر زبان آرند در روز داوری از بابت آن بازخواست خواهند شد." این گفته ممکن است بسیار خشونت آمیز به نظر آید. و، با این همه، اگر سخنانی را که در طی روزهای عادی از دهان بیرون ریخته ایم مرور کنیم، خواهیم دید که بخش اعظم آنها را می توان تحت سه عنوان اصلی طبقه بندی کرد: سخنانی که از سر بدخواهی و بی انصافی نسبت به همنوعانمان صادر شده اند؛ سخنانی که از سر حرص و طمع، شهوت و حب ذات صادر شده اند، و سخنانی که از سر حماقت صرف صادر شده اند و بیجهت و بی مناسبت و صرفا برای اینکه هیاهویی گیج کنندهو آشفتگی آور به پا کرده باشیم اداء شده اند. اینها سخنانی لغواند؛ و اگر دقت کنیم خواهیم دید که این سخنان معمولا از سخنانی که به حکم عقل، محبت و شفقت، یا ضرورت به زبان می آیند بیشترند. و اگر سخنان ناگفته ی حدیث نفس ابلهانه و پایان ناپذیر ذهنی مان را نیز به حساب آوریم پرشمار تر بودن سخنان لغو، در مورد بیشتر ما، به طرزی قاطع و چشمگیر آشکار می شود. همه ی این سخنان لغو موانعی است بر سر راه علم وحدت بخشی که به مبداء و منشأ الهی خود می توانیم پیدا کنیم؛ رقص گرد و غبار و پشّه هاست که نور باطن و ظاهر را تار می کند و در محاق می برد؛ و،در این جهت، نقش سخنان احمقانه کم از نقش سخنان خودبینانه و بدخواهانه نیست. حفظ زبان( که، البته حفظ ذهن نیز هست) نه فقط یکی از دشوارترین و دقیق ترین ریاضتهاست؛ بلکه سودمند ترین ریاضتها هم هست.