کتاب از لنین تا پوتین

Lenin to Putin
کد کتاب : 28236
شابک : 978-9645609946
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 459
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب از لنین تا پوتین اثر محمود طلوعی

"از لنین تا پوتین" کتابی است به قلم "محمود طلوعی" که در فاصله ی سال های دهه ی شصت و هفتاد، چندبار مورد تجدید چاپ قرار گرفت و باز هم نایاب شد. اثری که هم اکنون در اختیار خوانندگان قرار گرفته، با توجه به تحولاتی که در شوروی اتفاق افتاد، مورد تجدید نظر کلی قرار گرفت و مطالب جدیدی که به تاریخ روسیه اضافه شد، به این کتاب نیز افزوده گشت.
"محمود طلوعی" در فصل نخست کتاب "از لنین تا پوتین"، ریشه های انقلاب را بررسی می کند و نقش لنین در انقلاب دوم روسیه را تجزیه و تحلیل می کند. او سپس از حکومت لنین تا به قدرت رسیدن استالین، ابعاد مختلف حکومتی را که حکومت وحشت می خوانند، زیر ذره بین می برد و به سال های جنگ و گسترش امپراتوری می پردازد. با مرگ استالین، وقت آن می رسد که یک جانشین، سکان حکومت او را به دست بگیرد و همین امر باعث ایجاد نبردی بر سر به دست آوردن مقام جانشینی می شود. پس از این "محمود طلوعی" دوره های حائز اهمیت در تاریخ شوروی از دوره ی خروشچف، برژنف، آندروپف و گورباچف را بررسی می کند و ساختار حکومت شوروی را تحت آنالیز قرار می دهد.
"از لنین تا پوتین"، بستر نگاه دقیق به شوروی در صحنه ی سیاست بین المللی را نیز فراهم می کند و بعد از پرداختن به مساله ی فروپاشی، این سرزمین پهناور را از یلتسین تا پوتین مورد بررسی قرار می دهد. در پایان کتاب، تاریخ خلاصه ای از رابطه ی میان ایران و روسیه نیز ارائه شده و "محمود طلوعی" این چنین کتاب "از لنین تا پوتین" را به پایان می رساند.

کتاب از لنین تا پوتین

محمود طلوعی
طلوعی در سال ۱۳۰۹ در شهر میانه آذربایجان شرقی به دنیا آمد.وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و دوران دبیرستان را در مدرسه دارالفنون تهران سپری کرد. این پژوهشگر تاریخ مدرک کارشناسی خود را در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران دریافت کرد و همزمان با تحصیل، در مطبوعات آن دوره کار می کرد. وی ۱۰ سال، سردبیری نشریه «خواندنی ها» را بر عهده داشت. طلوعی در سال ۱۳۵۰ وارد مجلس شورای ملی وقت شد و پس از پیروزی انقلاب به حرفه نویسندگی پرداخت.مجله خواندنی ها، که دوره انتشارش نزدیک چهار دهه ادامه داشت، از سال...
قسمت هایی از کتاب از لنین تا پوتین (لذت متن)
در اواخر سلطنت نیکولای اول سانسور و آزار نویسندگان ناراضی انقلابی یافت . از مشهورترین نویسندگان این دوره که از طرف پلیس تزار دستگیر و زندانی شد « ایوان تورگنیف » بود که در سال ۱۸۵۲ بازداشت گردید . اعضای یک مجمع ادبی سیاسی هم که عقاید سوسیالیستی داشتند بطور دسته جمعی محکوم به مرگ شدند ، ولی در آخرین لحظه که مقدمات اعدام آنها هم فراهم شده بود حکم اعدام آنها به حبس ابد با اعمال شاقه تبدیل شد و همگی به سیبری اعزام شدند . داستایوسکی نویسنده نامدار روس یکی از افراد این گروه بود . تزار نیکولای اول در سال ۱۸۵۵ در گذشت و جانشین او آلکساندر دوم در آغاز فرمانروایی خود تغییر زیادی در روش حکومت خشن و استبدادی نیکولا نداد . اما پس از شکست روسیه در جنگ کریمه و تشنج و نارضائی در میان مردم ، الکساندر دوم برای جلب رضایت مردم دست به اصلاحاتی زد و از آن جمله طی فرمانی مقررات شبیه بردگی را در مورد دهقانان روسیه لغو کرد و مقدمات مالکیت زارعین را بر اراضی تحت کشت خود فراهم ساخت ، از فشار بر نویسندگان و مطبوعات هم کاسته شد و مسائل سیاسی کم و بیش آزادنه در صفحات مطبوعات مورد بحث قرار گرفت.