کتاب تقارن

Symmetry
کد کتاب : 30549
مترجم : آریان مولائیان
شابک : 978-6008967156
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 164
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1938
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تقارن اثر هرمان وایل

کتاب تقارن یک مطالعه ی کلاسیک از تقارن در ریاضیات، علوم، طبیعت و هنر است که توسط یکی از بزرگترین ریاضیدانان قرن بیستم نوشته شده است. هرمان ویل مفهوم تقارن را با این ایده شروع می‌کند که در واقع تقارن نشان ‌دهنده ی هماهنگی بین نسبت‌ها است. سپس او به تدریج به بررسی انواع و مظاهر انتزاعی‌تر آن می‌پردازد - مانند دو طرفه، ترجمه‌ای، چرخشی، زینتی و کریستالوگرافیک. ویل با استفاده از انبوهی از تصاویر به عنوان پشتیبان، ایده ی ریاضی انتزاعی کلی را که زیربنای همه ی این اشکال خاص است، بررسی می کند. کتاب تقارن اثری با اهمیت است که به بررسی تنوع زیاد کاربردها و اهمیت تقارن می پردازد.
هرمان کلاوس هوگو ویل ریاضی‌دان، فیزیک‌دان نظری و فیلسوف آلمانی بود. اگرچه بیشتر زندگی کاری او در زوریخ، سوئیس و سپس پرینستون سپری شد، او با سنت ریاضیات دانشگاه گوتینگن، که توسط دیوید هیلبرت و هرمان مینکوفسکی نمایندگی می شد، مرتبط است. تحقیقات او بر روی فیزیک نظری و همچنین رشته‌های صرفا ریاضی از جمله نظریه ی اعداد اهمیت زیادی داشته است. او یکی از تأثیرگذارترین ریاضیدانان قرن بیستم و یکی از اعضای مهم موسسه ی مطالعات پیشرفته در سالهای اولیه ی تأسیس آن بود.
کتاب تقارن را آریان مولائیان ترجمه کرده است. این کتاب توسط نشر موسسه فرهنگی هنری جهان کتاب منتشر شده است.

کتاب تقارن

هرمان وایل
هرمان کلاوس هوگو وایل، (Hermann Klaus Hugo Weyl) (۹ نوامبر ۱۸۸۵ – ۸ دسامبر ۱۹۵۵) از اعضای انجمن سلطنتی ریاضیدان، فیزیکدان نظری و فیلسوف آلمانی بود. اگرچه او بیشتر زندگی کاری خودرا در زوریخ (سوئیس) و سپس در پرینستون (نیوجرسی) گذراند، او را مرتبط با مکتب ریاضی دانشگاه گوتینگن که توسط داوید هیلبرت و هرمان مینکوفسکی ارائه شد، می دانند. پژوهش‌های وی در فیزیک نظری و همچنین برخی رشته‌های ریاضی محض مانند نظریه اعداد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. او یکی از تأثیرگذارترین ریاضیدانان قر...
نکوداشت های کتاب تقارن
Vivid and picturesque. . . . [Weyl is] an outstanding thinker.
زنده و زیبا. [ویل] متفکر برجسته ای است.
Wolfgang Yourgrau

This short book on a vast subject is the work of a master. With a few sure and authoritative words [Weyl] gives us the heart of the matter.
این کتاب کوتاه در مورد موضوعی وسیع اثر یک استاد است. با چند کلمه مطمئن و معتبر [ویل] اصل مطلب را به ما می دهد.
John Tyler Bonner

قسمت هایی از کتاب تقارن (لذت متن)
اگر اشتباه نکنم، کلمه تقارن در زبان روزمره به دو معنی به کار می رود. متقارن به یک معنی به مفهوم چیزی است مانند متناسب و متعادل؛ پس تقارن به آن نوع از مطابقت چند جزء اشاره دارد که آن اجزاء با آن مطابقت وارد یک کل می شوند. زیبایی وابسته به تقارن است؛ بنابراین پولیکلایتوس (مجسمه ساز یونانی قرن پنجم ق.م) که کتابی [قانون و تقارن درباره تناسب نوشت و کسی که پیشینیان او را به خاطر کمال توأم با تناسب مجسمه هایش ستوده اند، این کلمه را به کار می برد و آلبرشت دورر، [۱۹۷۱-۱۹۲۸]، نقاش و نظریه پرداز آلمانی عصر رنسانس نیز با قرار دادن معیاری از تناسب برای چهره انسانی از او دنباله روی می کند.

شکل ترازو پیوندی طبیعی را با مفهوم دوم که امروزه کلمه تقارن به آن معنا به کار می رود، به دست می دهد: تقارن دو طرفه، تقارن چپ و راست تقارنی که این قدر در ساختار جانداران متعالی و بخصوص در بدن انسان آشکار است. این تقارن دوطرفه اکیدا هندسی است و بر خلاف مفهوم مبهم تقارن که پیش از این مورد بحث قرار گرفت، مفهومی مطلقا دقیق است. بدن، یک پیکره فضایی، نسبت به یک صفحه داده شده E متقارن است، اگر با انعکاس نسبت به صفحه E به خودش برده شود.