کتاب شعاع شمس - جلد اول

Shams
غزلیات شمس تبریزی به روایت دکتر دینانی
کد کتاب : 31415
شابک : 978-9644238000
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 942
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شعاع شمس - جلد اول اثر کریم فیضی

اثر پیش رو جلد اول از کتاب "شعاع شمس" به همت "کریم فیضی" است که در آن "غزلیات شمس تبریزی به روایت دکتر دینانی" تشریح شده‌اند. "کریم فیضی" در بیان هدف خود از تالیف این کتاب اظهار داشته که غزلیات شمس، با وجود اینکه یکی از بزرگترین آثار به جا مانده از مولاناست، همواره در سایه‌ی مثنوی قرار گرفته و درخشش آن، چنان که باید و شاید توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار نگرفته است؛ لذا "کریم فیضی" بر آن شد تا "شعاع شمس" را بر همگان بنمایاند و برای اینکار، "غزلیات شمس تبریزی به روایت دکتر دینانی" را در اختیار خوانندگان قرار داد.
این کتاب در اصل برداشتی است از غزلیات مولانا که به غزلیات شمس تبریزی یا دیوان کبیر معروف‌اند و "کریم فیضی" تصحیح دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی" را برای این کار انتخاب کرده است. بر اساس این نسخه از دیوان شمس، دکتر دینانی به شیوه‌ای مستدل و در عین حال، ساده و قابل فهم، غزلیات مولانا را تجزیه و تحلیل می‌کند. "شعاع شمس" تعدادی از غزلیات مهم و عمیق مولانا جلال الدین بلخی، سراینده شهیر مثنوی معنوی را شرح و تفسیر می‌کند. فن، زبان و منطق این کتاب گسترده، شفاف و قابل استفاده برای همه، به ویژه علاقه‌مندان به مباحث اولیه و روشنگر فلسفه و عرفان اسلامی می‌باشد.
در عین حال، کتاب دارای عناصر ادبی است که به شکوه غزلیات مولانا و جایگاه آن در تاریخ شعر و ادب فارسی می‌پردازد. "کریم فیضی" در "شعاع شمس" کوشش قابل توجهی داشته تا اشعار شورانگیز مولانا را که مبتنی بر واقعیت‌های جهان امروز و مقتضیات زندگی جدید است، مورد بررسی قرار بدهد و ابهامات مضامین عمیق و جان‌افزای مولانا را برطرف کند.

کتاب شعاع شمس - جلد اول

کریم فیضی
کریم فیضی در سال ۱۹۸۰ میلادی (= ۱۳۵۸ شمسی) یک سال بعد از انقلاب اسلامی در تبریز به دنیا آمد. در آن سال تبریز درگیر شورش هایی بود که کمتر از شورش های تهران به عنوان مرکز ایران و قلب انقلاب نبود. تولد او مقارن با روزی بود که سید محمدعلی قاضی طباطبایی - از چهره های نامدار انقلابی - در تبریز ترور شد و به عنوان اولین کشته عبادتگاه (= «شهید محراب») معروف شد. بنابراین می توان حدس زد که کودکی اش در موجی از هیاهو و درگیری و ناآرامی سپری شده باشد.
دسته بندی های کتاب شعاع شمس - جلد اول
قسمت هایی از کتاب شعاع شمس - جلد اول (لذت متن)
شاید بتوان گفت که «شعاع شمس»، کتابی است عمومی که در عین آکادمیک بودن، در حد وسع و گنجایش خودش، می کوشد جهان فکری مولانا را با رویکردی جدید و با پس زمینه عقلی و فلسفی مورد توجه قرار دهد. با توجه به استادی آقای دکتر دینانی در فلسفه و عرفان اسلامی و توانایی منحصر به فرد ایشان در کاوش ها و تحقیقات مربوط به عارفان بزرگ ایرانی، طبیعی است که این اثر دارای برجستگی هایی باشد که در کم تر جایی می توان به آن ها دست یافت.