کتاب کیمیای عشق

Kimia-ye Eshgh
تفسیر استاد دکتر دینانی از رباعیات مولانا و «نی نامه‬»
کد کتاب : 41339
شابک : 978-9644239656
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 472
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کیمیای عشق اثر کریم فیضی

"کیمیای عشق"، "تفسیر استاد دکتر دینانی از رباعیات مولانا و نی نامه‬" است که به همت "کریم فیضی" تدوین شده است.
"استاد دینانی" و "کریم فیضی" در کتاب "کیمیای عشق" به تفسیر برخی از شعرهای بدیع، رنگارنگ و هوشمندانه "مولانا جلال الدین محمد بلخی" که آنها را در قالب رباعی و یا در نی ‎نامه سروده، پرداخته‌اند.
پیش از این کتاب "گلشن راز" از "شیخ محمود شبستری" نیز به تفسیر "استاد دینانی" و تدوین "کریم فیضی" از نشر اطلاعات به انتشار رسیده بود و به پیشنهاد "کریم فیضی"، نخستین بیت‌های مثنوی "مولانا جلال الدین محمد بلخی" که تحت عنوان نی‌ نامه شناخته می‎شود نیز به سبک "گلشن راز" توسط "استاد دینانی" تفسیر شود.
"مولانا جلال الدین محمد بلخی" عارفی است بلندمرتبه که نام وی در اقیانوس ادبیات، منبع خیره‌کننده‌ای از امواج را ایجاد می‎کند و هر موج، با موج قبلی فرق دارد. این موج‌ها که گاه کوچک و گاه بزرگ هستند و گاه در هم می‌آمیزند، همگی در یک ویژگی مشترک‌اند؛ همه‌ی آنها سوای کوچکی و بزرگی، از عمق اندیشه‌‌ی وی برآمده‌اند و در سطح نمایان شده‌اند. بنابراین برای خواننده‌ی عام، که می‌خواهد فراتر از امواج سطحی بخواند و بداند، کتابی همچون "کیمیای عشق" که تفسیر یکی از عالمان مولوی‌شناس کارکشته را به ساده‌ترین زبان ممکن ارائه کرده، کتابی ضروری است.
مولانا هم در قالب نثر سخن گفته و هم اشعار جاودانه‌ای سروده است. شعر او به شکل غزل و رباعی و مثنوی، افکار درخشان و عمیق وی را به جهانیان عرضه کرده است و حقایق را بسته به آهنگی که برای ادا کردنشان مدنظر داشته، در یکی از این ظروف شعری ریخته است. کتاب پیش رو که "کیمیای عشق" نام دارد، "تفسیر استاد دکتر دینانی از رباعیات مولانا و نی نامه‬" را به خواننده عرضه می‌کند.

کتاب کیمیای عشق

کریم فیضی
کریم فیضی در سال ۱۹۸۰ میلادی (= ۱۳۵۸ شمسی) یک سال بعد از انقلاب اسلامی در تبریز به دنیا آمد. در آن سال تبریز درگیر شورش هایی بود که کمتر از شورش های تهران به عنوان مرکز ایران و قلب انقلاب نبود. تولد او مقارن با روزی بود که سید محمدعلی قاضی طباطبایی - از چهره های نامدار انقلابی - در تبریز ترور شد و به عنوان اولین کشته عبادتگاه (= «شهید محراب») معروف شد. بنابراین می توان حدس زد که کودکی اش در موجی از هیاهو و درگیری و ناآرامی سپری شده باشد.
قسمت هایی از کتاب کیمیای عشق (لذت متن)
تا خواسته ام، از تو تو را خواسته ام/ از عشق تو خوان عشق آراسته ام/ خوابی دیدم دوش، فراموشم شد/ این می دانم که مست برخاسته ام مولوی سخن را بسیار زیبا شروع می کند و می گوید : من از تو، خود تو را می خواهم. از وقتی که چیزی خواسته ام، خواسته ام این بوده است که تو را داشته باشم. با عشقی که به تو دارم، با همین عشق، سرای عشق را آراسته کرده ام. با چنین احوالی، دیشب خوابی دیدم که چیزی از آن در خاطرم نیست. همین مقدار می دانم که بعد از بیداری مست بودم.