کتاب سرشت و سرنوشت

Seresht va Sarnevesht
گفتگو با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
کد کتاب : 31320
شابک : 978-9644237232
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سرشت و سرنوشت اثر کریم فیضی

سرشت و سرنوشت دو مفهوم مهم و اساسی فلسفی است که عمری به درازنای فلسفه و تاریخ آن دارد. از این دو حقیقت، همواره تلقی های مختلف و در مواردی شگفت ساز صورت گرفته است که بررسی آنها نیازمند پژوهش های طولانی است.
در این کتاب استاد دکتر ابراهیمی دینانی به پرسش در باب چند و چون این مقوله پاسخ می دهد و بدون آن که وارد موارد اختلافی و تاریخی گردد، حقیقت آنها را از منظری نو مورد توجه قرار می دهد. در این کتاب، گذشته از بررسی نسبت سرشت و سرنوشت، مباحثی دیگر که هر کدام با این مقوله ارتباط دارند، مورد بحث قرار گرفته است. از آن جمله: فکر چگونه «تفکر» می شود؟؛ هستی و قواعد آن؛ از ادبیات تا حافظ؛ حکمت حکمت اشراق؛ دین و دینداری؛ وحی و قرآن از زاویه ای دیگر؛ مردی به نام طباطبایی؛ مردی به نام کربن؛ پیرامون اسماء و صفات؛ قبض ها و بسط ها؛ موفقیت و موفقیت ها؛ از خواندن و نوشتن؛ فرهنگ و هنر؛ مرگ، از زندگی یا بر زندگی. دو فصل پایانی کتاب به « نام ها و یادها » اختصاص دارد.

کتاب سرشت و سرنوشت

کریم فیضی
کریم فیضی در سال ۱۹۸۰ میلادی (= ۱۳۵۸ شمسی) یک سال بعد از انقلاب اسلامی در تبریز به دنیا آمد. در آن سال تبریز درگیر شورش هایی بود که کمتر از شورش های تهران به عنوان مرکز ایران و قلب انقلاب نبود. تولد او مقارن با روزی بود که سید محمدعلی قاضی طباطبایی - از چهره های نامدار انقلابی - در تبریز ترور شد و به عنوان اولین کشته عبادتگاه (= «شهید محراب») معروف شد. بنابراین می توان حدس زد که کودکی اش در موجی از هیاهو و درگیری و ناآرامی سپری شده باشد.