کتاب قرآن عقل الله

Qur'an, Aghl allah
کد کتاب : 41876
شابک : 978-6004350730
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب قرآن عقل الله اثر کریم فیضی

"قرآن عقل الله" کتابی است از "کریم فیضی"، که در آن "گفتگوهایی با استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی پیرامون قرآن کریم" صورت گرفته است. کتاب در کنار مقدمه ای از مولف پیرامون جهان قرآن و همچنین مقدمه ای از "استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی" در باب قرآن کریم که آن را کتاب عقل می خواند، از دو بخش کلی مباحث نظری و تفسیرها تشکیل شده است.
در فصل نخست کتاب "قرآن عقل الله" که به مباحث نظری اختصاص دارد، ابتدا به مساله ی وحی و چگونگی نازل شدن آیات قرآن کریم پرداخته می شود. با تامل در زمینه ی اعتباری یا حقیقی بودن قرآن کریم، پیوند آن با فلسفه مورد بررسی قرار می گیرد و مساله ی پیش فرض ها در آن تشریح می شود.
در بخش تفسیرها از کتاب "قرآن عقل الله" به تالیف "کریم فیضی" تفاسیر، مرحله به مرحله از سوره ی حمد آغاز می شوند. در تفسیر این سوره از اسم و فتح و صفت صحبت به میان آمده و پله پله به کلمات خداوند رسیده است. "استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی" همچنین از راهی برای رسیدن به بسایط و جایگاه حروف مقطعه در قرآن کریم سخن گفته و در تفسیر آیه الکرسی، از توحید در قامت وحدت حرف می زند. کتاب همچنین آیه ی مبارکه ی نور را تفسیر می کند و به بررسی آیات مشتمل بر نور در قرآن کریم می پردازد. از دیگر مواردی که در کتاب "قرآن عقل الله" به آن پرداخته شده می توان به مفاهیم قدر و تقدیر، نفس و حق، معاد، اسما و صفات حق، عصر و ایمان در پرتوی تفسیر سوره های روم، یاسین، حشر، علق، قدر، عصر و اخلاص اشاره کرد.

کتاب قرآن عقل الله

کریم فیضی
کریم فیضی در سال ۱۹۸۰ میلادی (= ۱۳۵۸ شمسی) یک سال بعد از انقلاب اسلامی در تبریز به دنیا آمد. در آن سال تبریز درگیر شورش هایی بود که کمتر از شورش های تهران به عنوان مرکز ایران و قلب انقلاب نبود. تولد او مقارن با روزی بود که سید محمدعلی قاضی طباطبایی - از چهره های نامدار انقلابی - در تبریز ترور شد و به عنوان اولین کشته عبادتگاه (= «شهید محراب») معروف شد. بنابراین می توان حدس زد که کودکی اش در موجی از هیاهو و درگیری و ناآرامی سپری شده باشد.
قسمت هایی از کتاب قرآن عقل الله (لذت متن)
راقم این سطور، هرگز به خود اجازه نداده است که به حوزه تفسیر قرآن کریم وارد شود و در این باب به اظهارنظر بپردازد. دوست عزیز و مهربانم جناب آقای کریم فیضی پیش از این درباره بسیاری از مسائل ادبی و عرفانی با من سخن می گفت و به طرح پرسش می پرداخت هم، درباره تفسیر کمتر اظهارنظر می کرد اما همین دوست مهربان که سال ها قبل از این درباره جهان خیام نیشابوری و عطار و مولوی و شیخ محمود شبستری و بیش از همه حافظ شیرازی به طرح پرسش میپرداخت و با یکدیگر سخن می گفتیم، ناگهان تغییر موضع داد و به قرآن رسید و پس از طرح مسائلی که پیشتر آنها را مطرح نکرده بود، از معنی و تفسیر سوره ها و آیاتی از قرآن کریم - که آنها را انتخاب کرده بود - پرسش به عمل آورد.