کتاب ادبیات داستانی

Adabiat-e Dastani
کد کتاب : 31734
شابک : 978-9643725235
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 648
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1987
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب ادبیات داستانی اثر جمال میرصادقی

"ادبیات داستانی" اثر ارزشمند دیگری به قلم "جمال میرصادقی" است که به عناصر مختلف آن می‌پردازد. انقلاب مشروطه باعث ایجاد حرکتی در همه ارکان جامعه شد که منجر به تغییرات قابل توجهی در بخش‌های مختلف آن هم گشت. از جمله‌ی این تغییرات، ظهور "ادبیات داستانی" جدید بود که از نظر ساختار و معنا با "ادبیات داستانی" قبلی متفاوت بود. اما نویسندگان به دلیل نداشتن استاندارد مناسب برای نوشتن رمان به معنای سنتی و شناخته شده‌ی آن، در برخی موارد قصور ورزیدند.
با گذشت زمان، درک ایده‌ها و تاکتیک‌های داستان‌نویسی مدرن برای هر نویسنده ایرانی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرد. هر چه شخص بهتر بخواهد خوانندگان را با مفاهیم و شیوه‌های هنر قصه‌گویی آشنا کند، داستان غنی تر می‌شود. چرا که ارتقای شناخت، آثار بهتری را ایجاد می‌کند و آثار بهتر، کیفیت و پیشرفت هنر داستان‌نویسی را افزایش می‌دهد و در نتیجه نویسندگان قوی‌تری پا به این عرصه خواهند گذاشت.
کتاب "ادبیات داستانی" به قلم "جمال میرصادقی"، دارای نکات درخشان بسیار است. یکی از این موارد، روش ارائه‌ی نمونه‌هایی از تعاریف مختلف است. برخی تعاریف می توانند سنگین و پیچیده باشند؛ خصوصا وقتی از دیدگاه‌های مختلف با یکدیگر مغایرت داشته باشند. ذکر این تعاریف، بدون تمثیل به احتمال زیاد خواننده را گمراه می‌کند؛ اما با ارائه نمونه‌ای از هر دسته تا آنجا که حجم در نظر گرفته شده برای کتاب "ادبیات داستانی" اجازه دهد، این تعاریف در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.
نکته‌ی مثبت دیگر این است که این کتاب به خواننده اجازه می‌دهد که دیدگاه‌های متنوعی را در شناسایی انواع مختلف داستان‌ها از نویسندگان یا فرهنگ‌های ادبی دیگر در نظر گرفته و دید جامعی را از مطالعه‌ی "ادبیات داستانی" به دست آورد.

کتاب ادبیات داستانی

جمال میرصادقی
جمال میرصادقی (زاده ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲) نویسنده ایرانی است. او دانش‌آموختهٔ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و تا کنون حدود ۴۳ جلد کتاب، رمان، داستان بلند و نقد ادبی و مجموعه مقالات، از او منتشر شده‌است.مال میرصادقی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. فارغ‌التحصیل دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی است. جمال میرصادقی مشاغل گوناگونی داشته‌است. کارگری، معلمی، کتابدار دانشسرای تربیت معلم، کارشناس آزمون سازی در سازمان ا...
قسمت هایی از کتاب ادبیات داستانی (لذت متن)
قصه تاریخچه ای بسیار قدیمی دارد. مجموعه ای از قصه هایی که تاریخ آن به حدود چهار هزار سال پیش از میاد مسیح می رسد، از فرهنگ و تمدن مصری باقی مانده است. شاید بتوان گفت که مصری ها اولین ملتی هستند که قصه را به ادبیات جهان هدیه کردند. موضوع این قصه ها متنوع است، از قصه هایی درباره ی سحر و جادو و ارواح گرفته تا افسانه های تمثیلی و قصه های پرماجرا و عاشقانه... بعد از قصه های مصری، ادبیات آشوری بابلی از جمله منظومه ی حماسی گیلگمش قدیم ترین قصه ی به جا مانده است که قدمت آن به حدود دو هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد.