کتاب داستان توسعه در ایران (دفتر نخست)

Development in Iran
(از صدارت امیر کبیر (1227) تا پیروزی انقلاب اسلامی (1357))
کد کتاب : 33276
شابک : 978-9648578669
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 426
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

داستان توسعه در ایران (دفتر دوم)
Development in Iran
(از پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن 1357) تا دولت یازدهم (خرداد 1392))
کد کتاب : 33271
شابک : 978-9648578812
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 438
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب داستان توسعه در ایران (دفتر دوم) اثر مجموعه ی نویسندگان

دفتر دوم از "داستان توسعه در ایران"، اثری است چهارصد و سی و هشت صفحه ای که به وقایع مربوط به توسعه ی کشور از "از پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن 1357) تا دولت یازدهم (خرداد 1392)" می پردازد. سرنگونی سلطنت ناشی از خشم شدید و تاریخی مردم از رژیم سلطنتی بود که با سرکوب سال های پایانی رژیم ، فضای عمومی انقلابی حاکم بر بسیاری از نقاط جهان ، تمرکز بر رهبری واحد و بسیاری از عوامل کوچک و بزرگ دیگر رخ داد و جمهوری اسلامی در نتیجه آن شکل گرفت. موفقیت انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی ، انرژی و نیروی روحی و جسمی نیروهای داخلی متعددی را آزاد کرد و الهام ، هیجان و تلاش را در عرصه عمومی جامعه به منصه ی ظهور رساند.
افراد، به ویژه قشر تحصیل کرده، مانند یک چشمه ی فشرده که به راه افتاده بود ، به میدان خدمت به کشور و ملت هجوم آوردند و مردم و جوانان در سراسر کشور خستگی ناپذیر تلاش کردند تا هر چه در توان دارند برای انقلاب و کشورشان انجام دهند. با توجه به شرایط بسیار متفاوت نسبت به قبل از انقلاب، آنچه در حوزه ی توسعه کشور پس از انقلاب رخ داد، جنبه ها و ویژگی های متمایزی داشت که در دفتر دوم از "داستان توسعه در ایران" به آن پرداخته شده است.
نویسندگان در "داستان توسعه در ایران" عمدتا به بخش زیرساخت ها نگاه کرده اند و برای درک بهتر در مورد عملکرد شرکت های تاثیرگذار در این بخش، ابتدا کلیت پروژه های ساخت و سازی را که در زمینه برنامه های توسعه "از پیروزی انقلاب اسلامی (بهمن 1357) تا دولت یازدهم (خرداد 1392)" صورت گرفته، بررسی کرده اند.

کتاب داستان توسعه در ایران (دفتر دوم)

دسته بندی های کتاب داستان توسعه در ایران (دفتر دوم)
قسمت هایی از کتاب داستان توسعه در ایران (دفتر دوم) (لذت متن)
پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی موجب آزاد شدن انرژی و توان فکری و جسمی بسیاری از نیروهای داخلی گردید و فضای عمومی جامعه را آکنده از انگیزه و شور و تلاش ساخت. آحاد مردم و بخصوص قشر تحصیل کرده و فرهیخته همچون فنر فشرده ای که آزاد شده باشد پا به عرصه خدمت به کشور و مردم گذاردند و در هر کجای کشور مردم و جوانان کمر همت بستند تا آنچه در توان دارند به پای انقلاب و کشورشان بریزند . آنچه که پس از انقلاب در عرصه سازندگی و توسعه در کشور رخ داد به تبع شرایط بسیار متفاوت با قبل از انقلاب، دارای ویژگی ها و خصلت های متفاوتی بود، ولی به طور خاص دو ویژگی اساسی شرایط این دو دوره را از هم جدا می کرد . از این دو ویژگی اصلی یکی مثبت بود و دیگری منفی. جنبه مثبت شرایط توسعه و سازندگی بعد از انقلاب نسبت به قبل از آن مشارکت عمومی، روحیه مثبت سراسری و تلاش خیل عظیمی از نیروهای صدیق، از خود گذشته و فداکاری بود که مصالح عمومی کشور و مردم را بر منافع شخصی خود ترجیح می دادند و از جان و مال و آبرو برای پیشرفت و توسعه ایران مایه می گذاشتند. گرچه نمود اصلی این فداکاری ها در عرصه جنگ بروز و ظهور یافتند ولی همزمان بسیاری دیگر در حوزه نگهداری و توسعه منابع و منافع مردم تلاشی خستگی ناپذیر را ادامه دادند و در اقصی نقاط کشور، چه در قالب جهاد سازندگی و چه در حوزه نهادهای رسمی و دولتی هر آنچه می توانستند کوشیدند. نیروی عظیمی آزاد شده بود و استعدادهای پنهانی زیادی شکوفا گشته بود. البته باید اذعان کرد که این وجه مثبت بیشتر در سال های اول انقلاب و در دوره جنگ نمود داشت و پس از آن به تدریج کم رنگ تر شد.