کتاب فیلمنامه فروید

The Freud scenario
کد کتاب : 3481
مترجم :
شابک : 9789646205499
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 520
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فیلمنامه فروید اثر ژان پل سارتر

در سال 1958،جان هیوستون از ژان پل سارتر خواست برای او فیلمنامه ای درباره ی زیگموند فروید بنویسد.این اثر پس از مرگ سارتر در میان کاغذهایش پیدا شد .فیلمنامه تصویری بود از مردی که درگیر مسائل شخصی و ذهنی اش بود که به تحول قرن بیستم نجامید.فیلمنامه بسیار چالشی بود و علاوه بر آن هفت ساعت به طول می انجامید که برای مخاطبان هالیوود بسیار طولانی بود.این اثر ،یک اثر کلاسیک ناشناخته و بازتابی از دو ذهن تاثیرگذار عصر مدرن باقی مانده است.


در سال ۱۹۵۸ جان هیوستن فیلمساز آمریکایی از ژان پل سارتر می خواهد تا درباره فروید و دستاوردهایش در علم روانکاوی فیلمنامه ای بنویسد. سارتر با طیب خاطر پیشنهاد را می پذیرد و یک سال بعد فیلمنامة فطوری تحویل می دهد که به قول هیوستن پهن و زمخت بود، مثل رانهای من». هیوستن تقاضا می کند تا قسمتهایی حذف یا تعدیل شود. نسخه تحریر دوم نیز، با همان انشای آشنای سارتر، حجیم و قطور می شود. فیلم سرانجام در سال ۱۹۶۱ با عنوان فروید، امیال پنهان» با هنرنمایی مونتگمری کلیفت در نقش فروید، به نمایش در می آید.
با بررسی منابع گوناگون از جمله بیوگرافی جونز ( تحقیقاتی درباره هیستری، تعبیر خواب) بر داشت سارتر از فروید، که تا پیش از آن منفی بود، تغییر می کند و او را شخصیتی متناقض، خشن و خویشتن دار ارائه می دهد که مدام با خود و اطرافیان در جدل است. سارتر به این نتیجه می رسد که روانکاری پیش از آنکه یک اصل علمی باشد حاصل کار و تلاشی است عظیم درباره خود، و نیز ضد خود.
سارتر بعد از نوشتن فیلمنامه و تفحص در جهان فروید، دست به کار نوشتن زندگینامه خود می شود: «ژان بی وطن، ژان بنیم» که ناتمام می ماند.
کتاب کلمات، نوشته همان سال، منتج از همین زندگینامه ناتمام است فروید حلول کرده در سارتر نیز سر از کتاب ابله خانواده در می آورد.
اینکه سارتر فروید را تحلیل می کند با فروید سارتر را، پرسشی است درخور تأمل؛ تأمل برانگیز تر اما قولی است که هر دو بر آن متفق اند: خلاقیت هنری و روان رنجوری از هم تفکیک ناپذیرند»

کتاب فیلمنامه فروید

ژان پل سارتر
ژان-پل شارل ایمار سارْتْرْ، زاده ی ۲۱ ژوئن ۱۹۰۵ و درگذشته ی ۱۵ آوریل ۱۹۸۰، فیلسوف، اگزیستانسیالیست، رمان نویس، نمایش نامه نویس و منتقد فرانسوی بود.پدرش «ژان باپتیست سارتر» افسر نیروی دریایی فرانسه و مادرش «آنه ماری شوایتزر» دخترعموی «آلبرت شوایتزر» پزشک معروف، برنده ی جایزه ی صلح نوبل بود. پانزده ماهه بود که پدرش به علت تب از دنیا رفت. پس از آن مادرش به نزد والدینش به مودون بازگشت.او در سال ۱۹۲۲ موفق به گرفتن دیپلم شد، پس از آن تصمیم گرفت به همراه «نیزان» در «دانشسرای عالی پاریس» در رشته ی آم...
نکوداشت های کتاب فیلمنامه فروید
A document of tremendous importance.
مجموعه ای با اهمیتی عظیم
New French Books

Freud’s therapeutic method has never been dramatized so theatrically or so intelligently as here by Sartre.
متد روان شناسانه ی فروید هیچ وقت تا این اندازه از نظر تئاتری یا ذهنی بجز در فیلمنامه ی فروید دراماتیزه نشده بود.
New York Times New York Times

قسمت هایی از کتاب فیلمنامه فروید (لذت متن)
ساعت شش صبح. هوا تاریک است. سکوی خلوت ایستگاه اصلی قطار. در فاصله ای دورتر، در سکویی دیگر، مسافرانی منتظر ورود قطارند. قطاری از راه می رسد، چراغهایش روشن اند. مسافران سوار واگنها می شوند. صدای سوت قطار و بعد حرکت. در سکوی نخستین، رفتگری گاری دوچرخ مخصوص حمل زباله را به جلو می راند، به مردی می رسد که پریده رنگ و عصبی است. مرد، فروید است، میان دو چمدان انباشته از بار، بر نیمکتی نشسته است. سیگار می کشد، سرفه می کند. رفتگر: اینجا چه کار می کنید؟ فروید: منتظر قطار هستم. رفتگر به سکوی خلوت و ساعت ایستگاه نگاه می کند: ساعت شش صبح است. رفتگر: دراز بکشید، هنوز کلی فرصت دارید.