کتاب آینه های روبرو

opposite mirrors
کد کتاب : 9156
شابک : 9789641941323
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 103
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب آینه های روبرو اثر بهرام بیضایی

"آینه های روبرو" فیلمنامه‌ای به قلم "بهرام بیضایی" است که به طور ضمنی در مرکز داستان خود مهم‌ترین دوره‌های پیش از خود یا به روایتی دشوارترین جنبه‌های تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده است. "بهرام بیضایی" هرچند که هیچگاه فعالانه در عرصه سیاست حضور نداشته است، با این حال، در چندین اثر خود از دغدغه‌های مشابهی صحبت می‌کند که مرتبط به سیاست هستند. "آینه های روبرو" اگر چه به منظور مقابله با سیاست و تاریخ نیست، اما زمینه‌ای که داستان در آن شکل می‌گیرد، چندان به سیاست بی‌ربط نیست و "بهرام بیضایی" در آن به مساله انقلاب پرداخته است.
شخصیتی که در نمایشنامه می‌بینیم، ویژگی‌های متعددی را از خود نشان می‌دهد که در برخی از مبارزین سیاسی آن دوره دیده می‌شد. ریاضی این فرد قوی است و از سمت دیگر ذوق و سلیقه‌ی شعر در او می‌جوشد. او عاشق وطن است و به خاکش اهمیت زیادی می‌دهد. اما "بهرام بیضایی" باهوش‌تر از این حرف‌هاست که شخصیت نمایشنامه‌اش را تنها از یک نفر برداشت کند، بلکه او برآیندی از خصوصیات چهره‌های مختلف را در این شخصیت جا داده است. از طرفی او برای متمایز کردن شخصیت داستان خود از افراد واقعی، پا را فراتر می‌گذارد و علاوه بر جدا کردن خصوصیات شخصی، راه او را نیز از حزبی که برایش مبارزه می‌کرده، جدا می‌کند. به این ترتیب قهرمان "آینه های روبرو" و قهرمان "بهرام بیضایی"، برخلاف بسیاری از شخصیت‌های منفعل که پشت نقاب حزب و گروه مخفی می‌شوند، بار مسئولیت فردی خود را به دوش می‌کشد و به مخاطب، اهمیت پذیرفتن این مسئولیت را نشان می‌دهد. "آینه های روبرو" توسط موسسه روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسیده است.

کتاب آینه های روبرو

بهرام بیضایی
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏خانواده‌اش اهل کاشان...
قسمت هایی از کتاب آینه های روبرو (لذت متن)
پدر ازت نمی پرسم روزها کجا هستی. ولی امروز کیفت جا مونده بود نزهت، بیا، من دیدم که توی کیفت یه عکس نگه می داری که من نمی شناسم. ببینم، اون لباس نظامی نیست تنش؟ به نظر سرهنگی تیمساری چیزی می اومد. چرا نگهش داشتی؟ نزهت نمی خوام صورتش از یادم بره. یه روزی می کشمش! پدر می دونم چقدر به برادرت علاقه داشتی، ولی اون هیچوقت راضی نبود زندگی تو هم خراب بشه. راستش من هیچوقت نفهمیدم تو چرا با آقای افتخاری بهم زدی. موضوع علاقه بود؟ نزهت نه.