کتاب رهیافتی به قرآن کریم

Quran
(در تعریف قرآن)
کد کتاب : 39409
مترجم :
شابک : 978-9641852193‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 608
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب رهیافتی به قرآن کریم اثر محمدعابد الجابری

"رهیافتی به قرآن کریم" اثری است از "محمدعابد الجابری"، که "در تعریف قرآن" به نگارش درآمده و دکتر "محسن آرمین" آن را به فارسی بازگردانی کرده است. کتاب از سه بخش تشکیل شده که هر کدام به زیربخش های جزئی تری تقسیم می شوند و تصویری شفاف و چندجانبه از قرآن کریم به دست می دهند.
قبل از آغاز بخش نخست کتاب "رهیافتی به قرآن کریم" از "محمدعابد الجابری"، قسمتی تحت عنوان "در باب تعریف قرآن" تنظیم شده است که طی آن در شش گام، پدیده ی قرآنی و سوالاتی پیرامون پدیدار شدن آن مورد بررسی قرار می گیرند. در گام نخست، قرآن و معنای آن تعریف می شود و سپس روند پیدایش و آفرینش آن، ابعاد و ترجبیات ناشی از مواجهه با آن مرور می شود. در بخش نخست کتاب، قرائاتی پیرامون کلام الله مجید آورده شده که به وحدت اصل در سه دین الهی، دعوت پیامبر اسلام و ارتباطات خارجی ایشان، مساله ی امی بودن پیامبر، وقوع وحی و اثبات پیامبری ایشان، حقیقت پیامبری و نظریه هایی پیرامون امامت و ولایت می پردازد.
در بخش دوم سیر پیدایش و تکوین کلام الله آسمانی مورد بررسی قرار می گیرد که طی آن قرآن، ذکر و حدیث، حروف و قرائات و اعجازهای قرآنی، قرآن به عنوان تایید کننده ی کتب آسمانی پیش از خود، ترتیب مصحف شریف و ترتیب نزول آیات یک به یک موشکافی می شود. بخش سوم که یکی از جذاب ترین قسمت های کتاب "رهیافتی به قرآن کریم" می باشد، به قصص قرآنی اختصاص یافته که در دو بخش قصص مکی و مدنی به خوانندگان ارائه شده است.

کتاب رهیافتی به قرآن کریم

محمدعابد الجابری
محمد عابد جابری (عربی: محمد عابد الجابری‎) (زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۳۶ در مراکش - ۳ مه ۲۰۱۰) استاد فلسفه و اندیشهٔ عربی-اسلامی دانشکده ادبیات در رباط و از روشنفکران بنام معاصر جهان عرب بود. او در سال ۱۹۳۶ متولد شد و در سال ۱۹۶۷ دیپلم مطالعات عالی در فلسفه را گرفت و سپس به مدرک دکترا با موضوع دولت در فلسفه در سال ۱۹۷۰ از دانشکده ادبیات رباط نایل شد. یکی از برنامه‌های پژوهشی وی که تاکنون منجر به چاپ چهار جلد کتاب شده، نقد عقل عربی است. وی بر آن است می‌توان نقد عقل عربی زمینه را برای قرا...
دسته بندی های کتاب رهیافتی به قرآن کریم
قسمت هایی از کتاب رهیافتی به قرآن کریم (لذت متن)
مستشرقی که فکر میکند مثلا همان پرسش هایی که در قرون اخیر در اروپا درباره صحت و درستی مطالب کتب مقدس تورات و انجیل مطرح شده به طور طبیعی می تواند درباره قرآن مطرح شود ، شاید از زاویه پیش زمینه ها و رهیافت هایی که تطور اندیشه اروپایی آن که را شکل داده است ، در طرح این پرسش ها محق به نظر برسد ، اما آن سوالها در فرهنگ عربی و اسلامی با همان پذیرش و اعتباری که در فرهنگ اروپایی از آن برخوردارند ، مواجه نخواهند شد . در فضای فرهنگ اسلامی و عربی برای چنین پرسش هایی نه آن زمینه واقعی موجود در تاریخ فرهنگ و تفکر اروپایی وجود دارد و نه آن نتایج به دست خواهد آمد.