کتاب طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا

Spinoza's Philosophy
کد کتاب : 28273
مترجم :
شابک : 978-9641851608
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا اثر ارول ای هریس

نوشته‌های اسپینوزا درباره متافیزیک، اخلاق و سیاست در زمان‌های اخیر با استقبال بسیار متنوعی روبرو شده است و به گفتگوی جاری میان فیلسوفان، مورخان روشنفکر و نظریه‌پردازان ادبی کمک کرده است. ارول ای هریس در این کتاب "طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا" مقدمه ای مختصر و ساده از شاخه های اصلی فلسفه اسپینوزا نوشته است. ایده های اسپینوزا به زبان ساده مطرح شده و با استدلال قانع کننده پشتیبانی می شود. موارد فنی یا به وضوح توضیح داده می شوند یا به طور کامل از آنها اجتناب می شود. پروفسور هریس همچنین به دانشجویان و علاقه مندان فلسفه اسپینوزا نشان می دهد که چگونه این فیلسوف بزرگ در تطبیق بینش تجربی گرایان بریتانیایی و عقل گرایان قاره ای موفق بوده است.

کتاب طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا

ارول ای هریس
ارول ای هریس Errol Eustace Harris (19 فوریه 1908 - 21 ژوئن 2009)، که گاه به عنوان E. E. Harris از آن یاد می شود، یک فیلسوف معاصر آفریقای جنوبی بود. کار وی متمرکز بر ایجاد یک گزارش منظم و منسجم از منطق، متافیزیک و معرفت شناسی است که در درک معاصر جهان ضمنی است. هریس اظهار داشت كه، همراه با علم تجربی، سنت فلسفی غربی، در تعهد خود به ایده آل عقل، منابع لازم را برای تحقق این هدف در بر می گیرد. او صدمین سالگرد تولد خود را در سال 2008 جشن گرفت.
دسته بندی های کتاب طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا
قسمت هایی از کتاب طرح اجمالی فلسفه اسپینوزا (لذت متن)
اسپینوزا خود از هر گونه هوی وهوس به کلی برکنار بود. او هدیه دوهزار فلوره ای دوستش سیمون دوریس ( ۶۶) را نپذیرفت؛ دوستی که ( چون مجرد بود ) اعلام داشته بود که می خواهد [ پس از مرگ ] اموالش به اسپینوزا برسد اما اسپینوزا او را از این کار برحذر داشت با این استدلال که دوریس در این باره نسبت به برادرش اسحاق تعهد بیش تری دارد. هنگامی که سرانجام، اسحاق دارایی برادر را [ پس از مرگش ] به ارث برد، بنا به سفارش و خواست سیمون، مقرری سالانه پانصد فلوره ای را برای اسپینوزا در نظر گرفت که اسپینوزا با وجود تنگ دستی تنها سیصدفلوره در سال را پذیرفت.

از دیگر سو، اسپینوزا نه رهایی از چنبره شهوات را برای آدمی میسر می دانست و نه مدافع سرکوب کامل عواطف و امیال بود. او معتقد بود که ما در مقام موجودات متناهی هرگز نمی توانیم خود را یک سره از نیروهای قاهر علل خارجی برهانیم و به ویژه در مواقع اضطرار حتی خردمندترین و ثابت قدم ترین آدم ها نیز ممکن است مغلوب شوند. اما گذشته از ضعف ذاتی بشر ( ۷۶) ، فعل عقلانی و اختیاری به خودی خود، بماند که تهی از هیجان نیست بلکه درست برعکس است. چنین فعلی از نگاه اسپینوزا عالی ترین ثمره اشتیاق آدمی به تحقق ذات خویش، یعنی همان قوه عقل است که همواره با هیجانی خوشایند و فرح بخش همراه است.

اعتقاد او به درستی نتایج [ نظام فکری ] خویش چنان راسخ بود که وقتی آلبرت دبورخ ( ۸۰) با طرح این پرسش که « شما از کجا می دانید که فلسفه تان بهترین همه فلسفه هایی است که تاکنون در عالم تعلیم داده اند، تعلیم می دهند، یا در آینده تعلیم خواهند داد؟ » او را به چالش کشید، پاسخ داد: « من مسلم نگرفته ام که بهترین فلسفه را یافته ام، اما می دانم که فلسفه راستین را می فهمم. اگر بپرسید این را از کجا می دانم، پاسخ می دهم از همان جایی که شما می دانید مجموع زوایای مثلث برابر با دو قائمه است. » به این ترتیب، او بر آن بود که با روش هندسی ( ۸۱) حقیقت اخلاق و دین را به شیوه ای عینی به اثبات رسانده است ؛ آن هم دین راستین جهانی ( ۸۲) که در برابر خرافات عوامانه و فرقه ای است.