کتاب حکایت کاکتوس

The story of the cactus
(شیوه های رهایی از افسردگی، اضطراب، خشم و حسادت با تئوری انتخاب)
کد کتاب : 40407
شابک : 978-6229869215
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حکایت کاکتوس اثر علی صاحبی (۱۳۴۳)

"حکایت کاکتوس" از "علی صاحبی" کتابی است که "شیوه های رهایی از افسردگی، اضطراب، خشم و حسادت با تئوری انتخاب" را به خواننده معرفی می کند. "علی صاحبی" ابتدا انسان را از دریچه ی تئوری انتخاب مورد مشاهده قرار می دهد و با تاکید بر کنترل انسان بر رفتار خود، اذعان می دارد که انسان ها قدرت انتخاب دارند و قربانی گذشته، احساسات و یا شرایطی که در آن قرار گرفته اند نمی باشند. وی سپس نیازهای مختلفی را که به عنوان منابع انگیزه شناخته می شوند، نظیر نیاز به بقا، عشق، رشد، پیشرفت، آزادی و تفریح معرفی می کند. در همین بخش تعاملات و تعارضات مختلف میان نیاز ها، شدت، ضرورت رفع نیاز و آثار و پیامدهای آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در ادامه ی کتاب "حکایت کاکتوس" از "علی صاحبی" با مفاهیمی همچون ادراک و رفتار های کلی، روابط، ایجاد یک سبک زندگی متعادل، عصبانیت و خشونت و تاثیرات آن بر روابط، حسادت به عنوان یک رفتار انتخاب شده، کلی و هدفمند و تاثیر آن بر رابطه های انسانی، افسردگی، اضطراب و استرس و جایگزین هایی برای رفتارهای این چنینی آشنا می شویم. نویسنده همچنین راه هایی برای تغییر از دریچه ی دنیای واقعی و مطلوب و ادراکی، رفتارها و نیازها معرفی می کند و سپس به خواننده کمک می کند تا یک خودارزیابی جامع از عملکرد خود داشته باشد. "علی صاحبی" در مسیر این ارزیابی، گام هایی مشخص برای تعیین خواسته ها، رفتارهای کنونی، گزینه های موجود و طرح و برنامه ریزی تدوین نموده و به صورت ویژه یک برنامه ریزی همراه با کسب آمادگی و متناسب با هدفی معین، قابل اندازه گیری و قابل دست یابی در یک محدوده ی زمانی مشخص ارائه می کند.

کتاب حکایت کاکتوس

علی صاحبی (۱۳۴۳)
دکتر علی صاحبی به سال 1343 در گرگان متولد شد. دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تهران گذراند. در سال 1375 در رشتۀ روان شناسی بالینی از دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی درجه دکتری گرفت و در 1377 به دریافت درجۀ فوق دکترا در اختلالات وسواس از کلینیک اختلالات اضطرابی دانشگاه سیدنی نایل آمد.دوره های رسمی «شناخت درمانی» را زیر نظر آلبرت آلیس گذراند و گواهی رسمی «طرح واره درمانی» را از جفری یانگ گرفت.مدت هشت سال به عنوان استاد روان شناسی بالینی در دانشگاه فردوسی مشهد ف...
قسمت هایی از کتاب حکایت کاکتوس (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: نگاه تئوری انتخاب به زندگی انسان و حال و روز او نگاهی از درون به بیرون است. این نگاه نوعی روش تفکر و زندگی را ارائه می کند که پایه و اساس آن کارهای اولیة دکتر ویلیام گلسر و مفاهیم تئوری انتخاب اوست. البته به باور گلسر، اگر طرز فکرمان دربارة شرایط، موقعیت ها و میزان کنترل مان بر زندگی، براساس حرکت و برانگیختگی از درون به بیرون باشد، باورهای مان نیز باور کنترل درونی خواهد بود. به این ترتیب، از برداشت های رایج دربارة رفتار انسان ها فاصله می گیریم و نکات مهمی را به عنوان واقعیت و حقیقت می پذیریم که تابه حال درباره شان به طور جدی نیندیشیده بود یم. در این کتاب کوشیده ام تئوری انتخاب و کاربست های آن را برای چهار مشکل نسبتا فراگیر، به طور مبسوط توضیح دهم و برای ایجاد رفتارهای جایگزین، پیشنهادهای عملی با دستورالعمل های روشن و گام به گام ارائه کنم. ابتدا از مشکل خشمگینی و عصبانیت شروع کرده ام، سپس به افسردگی و حسادت و درنهایت به اضطراب پرداخته ام. مهم ترین بخش فرآیند تغییر در تئوری انتخاب، «خودارزیابی» و برنامه ریزی است. این دو مفهوم را به تفصیل شرح داده ام.