کتاب جریان شناسی شعر معاصر

Jaryan shenasie she're moaser
کد کتاب : 40885
شابک : 978-9643725785
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 440
سال انتشار شمسی : 1391
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب جریان شناسی شعر معاصر اثر یوسف عالی عباس آباد

"جریان شناسی شعر معاصر" اثری است به قلم دکتر "یوسف عالی عباس آباد" که جنبه‌های مختلف جریان شعر معاصر در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.
آغاز شکل‌گیری ادبیات و به‌ویژه شعر معاصر، با مخالفت‌های برخی از اساتید سنت‌گرای دانشگاه با این جریان نوگرا همراه بود. رمانتیسم، نمادگرایی یا سوررئالیسم آثار مدرنیستی به گفته سنت‌گرایان به تقلید از مکاتب ادبی غرب خلق شده بود. نسل‌های بعدی استادان ادبیات فارسی، آگاهانه یا ناآگاهانه، این بیگانگی را به عنوان یک اصل بدیهی پذیرفتند و در نتیجه جریان‌های شعر و نثر معاصر تحت عناوین مکاتب ادبی غرب نوشته و تحلیل شدند.
پس از ارتباط ایرانیان با غرب، اندیشه مدرن بر تمامی ابعاد زندگی ایرانیان از جمله هنر تأثیر گذاشت. شعر نو در ایران با کوشش ابوالقاسم لاهوتی، تقی رفعت، شمس کسمایی و جعفر خامنه‌ای شروع شد اما تاریخ ادبیات مدرن به طور رسمی با نیما یوشیج آغاز گرفت. نیما با آگاهی از ادبیات در سطوح جهانی، در صدد وارد کردن شعر فارسی به دنیای مدرن بود. او راهی تازه به شاعران پس از خود نشان داد و هر یک از آنها راهی را تجربه کردند و در جهانی نو و در مسیری نو قدم برداشتند. به طوری که برخی از شاعران از اصول نیما فراتر رفتند و کاملا ساختارمند، جریان‌های جدیدی از شعر پدید آوردند که تقریبا همه آنها گسست کامل با میراث شعر سنتی و نگاهی به سبک شعری مدرن غربی داشت. یکی از این جریان‌ها جریان موج نو و به دنبال آن شعر حجمی شاعرانی چون احمدرضا احمدی و یدالله رویایی است. "جریان شناسی شعر معاصر" به قلم دکتر "یوسف عالی عباس آباد"، این جریان‌ها و سبک‌ها را به طور دقیق بررسی می‌کند.

کتاب جریان شناسی شعر معاصر

یوسف عالی عباس آباد
یوسف عالی عباس آباد متولد سال 1352 ، دارای مدرک دکترایزبان و ادبيات فارسي ، استاد دانشگاه و نویسنده ی چندین کتاب در زمینه ی ادبیات و زبانشناسی می باشد.
قسمت هایی از کتاب جریان شناسی شعر معاصر (لذت متن)
مطالعه ی گذرای شعر فارسی و علل رویکرد شاعران ایرانی به شعر نو، نشان می دهد که آزادی و وطن و مشکلاتی که در آن روزگار بر کشور ایران حاکم بود، یکی از مهم ترین و موثرترین دلایل برای ورود به شعر نو بود. روشنفکران، آزادی خواهان، مبارزان و تجددطلبان ابعاد گوناگون هویت ملی را بر اساس موقعیت و تفکر خود درک می کردند و در سخنرانی های خود که سهم زیادی در بیداری فکری ایرانیان داشت، بنیان می کردند. پس از آن که شعر نو به صورت بنیادی به وسیله ی نیما یوشیج پایه گذاری شد، تا روزگار ما جریان های شعری متعددی به وجود آمده و هر یک از این جریان ها، سهمی در بیان ابعادی از ادبیات ملی ایرانی داشته اند.