کتاب فلسفۀ سیاسی فون هایک

Hayek on Liberty
کد کتاب : 41986
مترجم :
شابک : 978-6008547457
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 235
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفۀ سیاسی فون هایک اثر جان ان گری

"فلسفۀ سیاسی فون هایک" کتابی است به قلم "جان ان گری" که یکی از مسلط ترین اندیشمندان و نویسندگان به آثار "فریدریش آوگوست فون هایک"، فیلسوف و اقتصاددان مشهور اتریشی-بریتانیایی می باشد. در کتاب "فلسفۀ سیاسی فون هایک"، "جان ان گری" در درجه ی اول با هایک به عنوان یک فیلسوف مشابه مارکس رفتار می کند. یعنی فیلسوفی با نگاهی سازگار که از طریق فرضیات و بینش هوشمندانه و معرفت شناختی در مورد انسان شناسی ، روان شناسی و نظریات علوم مختلف به نتایج خاص سیاسی برسد. گری درک خوبی از تفاوت های ظریف در اندیشه ی هایک و جایگاه او در تاریخ ایده ها و نظریات دارد. با توجه به عمق افکار و عجیب بودن نظریه های هایک ، "فلسفۀ سیاسی فون هایک" از "جان ان گری" یک اثر بزرگ و با اهمیت به حساب می آید. از این گذشته ، باید دلیلی وجود داشته باشد که هایک به طور مداوم توسط اکثر دانشگاهیان مورد سو تفاهم و تفسیر اشتباه قرار می گیرد. مطالعه ی "فلسفۀ سیاسی فون هایک" بینش مناسبی را از آثار هایک و همچنین تفاسیری که در مورد او وجود دارد، ارائه می کند.
عملکرد "جان ان گری" در کتاب "فلسفۀ سیاسی فون هایک" بسیار درخشان است و نه تنها به عنوان ابزاری برای درک لیبرالیسم محافظه کار هایک ، بلکه همچنین برای درک لیبرالیسم و جنبه های مهم فلسفه ی سیاسی به طور کلی مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاحات غنی و طبقه بندی "جغرافیایی" وی از مقولات سیاسی-فلسفی بسیار آموزنده است و در واقع برای هر کسی که علاقه مند به هر نوع فلسفه سیاسی باشد مفید است. این اثر یک راهنمای عالی و درجه یک برای تمام علاقه مندان به فلسفه محسوب می شود.

کتاب فلسفۀ سیاسی فون هایک

جان ان گری
جان گری (John Gray) (زادهٔ ۱۷ آوریل ۱۹۴۸) متخصص در فلسفه سیاسی و محقق در زمینه تاریخ نظریه‌هاست. وی استاد مدرسه اقتصاد لندن نیز هست. وی صاحب تألیفات قابل توجهی در این حوزه‌هاست.جان گری بنیادهای مشترک در اندیشهٔ لیبرال را فرد گرایی، تساوی گرایی (در فرصت‌ها) و جهان گرایی برمی‌شمارد. ویژگی فرد گرا بودن حاکی از تفوق اخلاقیات بر زندگی نوع بشر است و در تقابل با فشار ناشی از جمع گرایی سوسیالیست‌ها پا به عرصهٔ وجود گذاشت. ویژگی تساوی گرا بودن حاکی از همان فلسفهٔ اخلاقی است که...
دسته بندی های کتاب فلسفۀ سیاسی فون هایک
نکوداشت های کتاب فلسفۀ سیاسی فون هایک
John Gray treats Hayek primarily as a philosopher. His book is analytical, not hagiographical, and almost certainly the best book on the subject.
جان گری با هایک در درجه اول به عنوان یک فیلسوف رفتار می کند. کتاب او یک اثر تحلیلی است ، نه یک قدیس نگاری، و قطع به یقین بهترین کتاب در این زمینه است.
Financial Times

an important contribution
یک همکاری حائز اهمیت.
Ethics

The first survey of my work which not only fully understands but is able to carry on my ideas beyond the point at which I left off.
اولین بررسی کار من که نه تنها به طور کامل آن را درک کرده، بلکه قادر به ادامه ایده های من فراتر از نقطه ای است که آن ها را رها کردم.
Friedrich August von Hayek

قسمت هایی از کتاب فلسفۀ سیاسی فون هایک (لذت متن)
حتی اگر بتوان این ایراد را با هر ترفندی رفع و دفع کرد، و برای نیازها و شایستگیها تعیّن و توافق پذیری بیشتری قائل شد، باز نقد ویرانگری بر توزیع براساس چنین معیارهایی وارد است، و آن نقد این است که چنین توزیعی همخوانی میان پاداش و خدمات ارائه شده را که یگانه ضامن کارآیی اقتصادی است از میان می برد. هرچه باشد، پزشکی نالایق ممکن است محتاجتر و شایسته تر از پزشکی لایق باشد، اما ما باز فکر می کنیم که مزد و پاداش هریک را باید متناسب با ارزش خدماتی که به بیمارانشان ارائه می دهند معیّن کرد و پرداخت. اصل پاداش دادن به افراد برحسب ارزش خدماتی که به دیگران ارائه می دهند، در صورتی که ورود به هر شغلی آزاد باشد، آشکارا نشان می دهد که یگانه اصل عدالت که باید در مورد توزیع در جامعه ای آزاد جاری شود اصل عدالت مبادله ای است. کوشش برای تحمیل کردن سلسله مراتبی از اهداف و مقاصد است، نوعی رتبه بندی ارزشها و قواعد داوری که ناظر به وزن و قدر نیازها و شایستگیهای رقیبی است که در مورد آن هیچ اجماعی در جامعه وجود ندارد و دلیلی هم ندارد که فرض کنیم اصلا چنین اجماعی می تواند به دست آید. بنابراین، چون این مفاهیم توزیعی با طرحها و الگوهایی که افراد درافکنده اند تداخل می یابند، هایک بدرستی می گوید که اندیشه های مدرن عدالت اجتماعی تهدیدی برای نظم آزاد هستند و می خواهند این نظم را به نظمی توتالیتری دگرگون کنند.