کتاب چقدر دیر بود چقدر دیر

How Late It Was, How Late
کد کتاب : 42484
مترجم :
شابک : 978-6003675728
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 448
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 آبان

برنده جایزه من بوکر سال 1994

معرفی کتاب چقدر دیر بود چقدر دیر اثر جیمز کلمن

کتاب «چقدر دیر بود چقدر دیر» رمانی در ژانر جریان سیال ذهن است که در سال 1994 منتشر شده است. این رمان نوشته جیمز کلمن ، نویسنده اسکاتلندی است. این اثر با محوریت گلاسکو با گویش طبقه کارگر اسکاتلندی نوشته شده است و از نویسنده در نحوه روایت داستان، از نثر مرموز کافکا نیز الهام گرفته است.

سامی یک روز صبح بعد از نوشیدن مشروب زیاد بلاخره به هوش می آید. وقتی که هشیار می‌شود ، متوجه می شود که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است و به تدریج متوجه می شود که او کاملا کور شده است. حال باید او با این وضعیت جدید خود کنار بیاید؟ اما چگونه؟
پلیس سمی را آزاد میکند. وقتی او به خانه اش برمی گردد و متوجه می شود دوست دخترش ، هلن ، رفته است. سمی تصور می کند که او به خاطر دعوایی که قبل از آخرین خروج سمی از خانه داشته اند ، رفته است ، اما جالب اینجاست که سمی هیچ تلاشی برای پیدا کردن او نمی کند.


به عنوان شخصیت اصلی ، رمان بر افکار ، زندگی سامی و موانعی که او با آن روبرو می شود متمرکز است. سامی ساموئلس یک مرد 38 ساله اهل گلاسوگو از طبقه کارگر اسکاتلند است. سامی افکار خود را به گویش اسکاتلندی دیکته می کند ، که شامل استفاده مکرر از فحاشی است. سامی یک بار ازدواج کرد ، درست بعد از اولین دوره زندان. اگرچه این ازدواج دوام نیاورد (به دلیل جوانی سامی و سابقش و احتمالا عصبانیت و مشروب خوردن او) سامی و همسر سابقش یک پسر 15 ساله دارند ، پیتر. این کتاب با بیدار شدن سمی پس از مستی در کوچه شروع می شود...

کتاب چقدر دیر بود چقدر دیر

جیمز کلمن
جیمز کلمن (James Kelman‎؛ زادهٔ ۹ ژوئن ۱۹۴۶) نویسنده اهل اسکاتلند است. کتابِ چقدر دیر شده بود او توانست جایزه ادبی من بوکر را در سال ۱۹۹۴ از آنِ او کند.در سال 1998 به کلمن جایزه Glenfiddich Spirit of Scotland اهدا شد. رمان کی روش اسمیت، پسر وی در سال 2008 ، برنده هر دو جایزه اصلی ادبی اسکاتلند شد: کتاب سال انجمن سالتری و کتاب سال شورای هنر اسکاتلند.
قسمت هایی از کتاب چقدر دیر بود چقدر دیر (لذت متن)
تمرین قدیمی خواب؛ بسیارخب. به شست پاهات فکر کن و منقبضشون کن؛ بعد رها کن. به کف پاهات فکر کن و منقبضشون کن؛ بعد رها کن. به قوزک پاهات فکر کن و منقبضشون کن؛ حالا رها کن. به پاشنه ی پاهات فکر کن و منقبضشون کن؛ حالا رها کن. به ساق پاهات فکر کن و منقبضشون کن؛ حالا رها کن. به پهلو خوابید. به بخش پایینی ساق فکر کن، اون ها رو هم منقبض کن، حالا رها کن و بخش بالایی ساق، منقبض کن، اون ها رو هم منقبض کن…. به زانوهات فکر کن، منقبضشون کن، دوباره به رو خوابید، اون ها رو منقبض کن، رها کن. بهتر بود دوباره از اول شروع می کرد.