کتاب معنای متن

The meaning of the text
کد کتاب : 43179
مترجم :
شابک : 978-9647134620
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 584
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب معنای متن اثر نصر حامد ابو زید

کتاب "معنای متن" که "پژوهشی در علوم قرآن" است، اثری است به قلم "نصر حامد ابو زید"، که در مقیاس نسبتا گسترده ای، بحث "معنای متن" را در کلام الله مجید بررسی می کند. "نصر حامد ابو زید" پس از ارائه ی پیشگفتاری از گفتمان دینی و روش علمی، مباحث سنت گرایی یا تجدد را بررسی می کند و روش خود را در سازماندهی "پژوهشی در علوم قرآن" تشریح می نماید. کتاب از سه بخش تشکیل شده که نویسنده در چندین فصل، موضوعات اصلی مرتبط به آن بخش را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
بخش نخست که "شکل گیری و شکل دهی متن در فرهنگ" نام گرفته، مباحثی شامل مفهوم وحی، نخستین دریافت کننده ی متن، معیارهای تفکیک و اسلوب در مکی و مدنی بودن سوره های قرآن کریم، اسباب نزول و علت پاره پاره بودن آن، مفهوم نسخ، کارکرد و گونه های آن را زیر ذره بین قرار می دهد. بخش دوم کتاب که به ساز و کارهای متن پرداخته، مسائلی همچون جنبه های درون متنی و برون متنی قرآن کریم، مناسبت میان آیه ها و سوره ها، پیچیدگی و نهان بودن و در عین حال آشکار بودن متن، ساز و کارهای عمومی و خصوصی و معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر و تاویل را نقد و بررسی می کند. بخش سوم کتاب "معنای متن" از "نصر حامد ابو زید"، تغییر مفهوم و کارکرد متن را تجزیه و تحلیل کرده و به علوم قشر و صدف، علوم لباب در دو طبقه ی علیا و سفلی، جایگاه فقیهان و متکلمان، انواع تاویل و تفاوت لایه های متن پرداخته است.

کتاب معنای متن

نصر حامد ابو زید
نصر حامد ابو زید (به عربی نصر حامد أبو زید) (متولد ۱۰ ژوئیه ۱۹۴۳—درگذشت ۵ ژوئیه۲۰۱۰) متفکر مصری قرآن و یکی از متکلمان آزاداندیش و پیشرو در اسلام بود. او برای پروژه خود یعنی تفسیر انسانی از قرآن مشهور است.نصر حامد ابو زید در نزدیکی طنطا دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی، او به اتهام هواداری از اخوان المسلمین به زندان افتاد. پس از دریافت آموزش‌های فنی او برای ارتباطات سازمان ملی در قاهره کار کرده‌است. در همان زمان، او در دانشگاه قاهره شروع به تحصیل کرد و درجه کارشناسی خود را در ۱۹۷۲، کار...
قسمت هایی از کتاب معنای متن (لذت متن)
قرآن کریم در مواضعی چند پیامبر و مومنان را به ترتیل قرآن فرا می خوانده و "رتل القرآن ترتیلا." این فرمانی است که قرآن پس از دستور به شب زنده داری ، به پیامبر اکرم (ص) میدهد . می توان گفت برتری ترتیل قرآن در شبانگاه و صبحدم -که هنگام آرامش و پاکی ذهن است- اهمیت تعامل با آیات قرآن را نشان می دهد . به راستی از چه رو قرآن سپیده دمان مشهود است ؟ و چه کسی شاهد آن است ؟ روایات فراوان دایر بر تأثیر قرآن بر زمانی که نخستین بار آن را شنیده اند ، حالات شگفت زدگی ، غرابت و حتی تلاطم ذهنی و تشویش روحی مخاطبان آن را نشان میدهند . قرآن کریم خود قصه (ی ولید بن مغیرة ) را بازمیگوید که « بیندیشید و سنجید ؛ آنگاه بنگریست ؛ سپس رو ترش کرد و درهم کشید ؛ و پشت کرد و گردن فرازید » ، و سرانجام در وصف آنچه از قرآن شنیده بود ، تنها گفت : « این فقط سحری است که دیگرانش آموخته اند. »