کتاب از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن

From Huntington and Khatami to bin Laden
برخورد یا گفتگوی میان تمدن ها
کد کتاب : 4489
شابک : 9789643342067
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن اثر صادق زیباکلام

در تاریخ 24 دی 1372، هنگامی که فروپاشی اتحاد شوروی و بلوک شرق در آخرین هفته‌های دهه 1980 به روزمرگی نزدیک می‌شد، ساموئل هانتینگتون، یک نظریه‌پرداز معروف، نظریه برخورد تمدن‌ها را مطرح کرد. در این زمان انتظارات جهانیان به‌سوی یک دنیای جدید صلح‌آمیز و بدون تنش‌ها و خشونت‌های نظامی برمی‌خاست، اما هانتینگتون به‌طور تیره‌نما پیش‌بینی کرد که آینده پر از چالش‌ها و برخوردهای تمدنی خواهد بود.

هانتینگتون به این چالش‌ها که عمدتا از ابرهای تیره‌ای در افق ظاهر می‌شدند، نام "برخورد تمدن‌ها" را داد و هشدار داد که این برخوردها و جنگ‌ها ویرانی و تخریبی خشونت‌آمیزتر از دوران جنگ سرد خواهد داشت. او به کمک برخی رهبران لیبرال مسلک اروپا، سال 2000 را "سال گفتگوی تمدن‌ها" نامگذاری کرد.

همچنین، در همان زمان که بحث گفتگوی تمدن‌ها در اوج خود بود، حمله بنیادگرای مسلمان به نام اسامه بن‌لادن در تاریخ 11 سپتامبر 2001 با انفجارهای تاریخی نیویورک و واشنگتن، موجودیت خود را اعلام کرد.

بعد از حدود یک دهه از پیشگویی هانتینگتون، باید توجه داشت که وضعیت واقعی جهان پس از 11 سپتامبر به‌طور کامل با پیش‌بینی‌های او همخوانی نداشت. این کتاب تحقیقی در زمینه بازشناسی برخورد یا گفتگوی میان تمدن‌ها است و با هدف آشنایی بیشتر با هانتینگتون، موافقان و مخالفانش تهیه شده است.

کتاب از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن

صادق زیباکلام
صادق زیبا کلام مفرد، استاد علوم سیاسی، نویسنده و از کارشناسان خبره ایرانی با گرایش اصلاح طلبی و نوآزادی خواهانه است. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد دارد. او استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بود. زیبا کلام هم اکنون استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
دسته بندی های کتاب از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن
قسمت هایی از کتاب از هانتینگتون و خاتمی تا بن لادن (لذت متن)
آیا مسلمانان تمدن اسلام هستند یا حکومتهای اسلامی با هیچ کدام آیا علما و نظریه پردازان جهان اسلام مظهر تمدن اسلام هستند یا ابنیه و آثار تاریخی؟ یا اینکه بگوییم خیر و آثار فکری و فرهنگی مسلمین است که به تمدن اسلامی هویت میبخشد؟ اگر اندیشه ادراک جهان بینی و معرفت را به وجود آورنده تمدن ها از جمله تمدن اسلامی ،بدانیم در آن صورت آیا طالبان مظهر تمدن اسلام است یا راشد الغنوشی لیبرال متفکر برجسته جهان عرب؟ آیا محمد بن عبد الوهاب و جنبش وهابیت تمدن اسلام است یا مرحوم شهید استاد مطهری و مرحوم مهندس بازرگان؟ کجا اینها با هم یکسان هستند؟ آیا علـی بالحاج رهبر اصول گرای جنبش اسلامی الجزایر تمدن اسلام است که هیچ حقی برای ایران به عنوان یک مملکت شیعه اصلا قائل نیست یا آقای عباس مدنی رهبر دیگر اصولگرای الجزایر که معتقد است تمام مسلمین باید به جمهوری اسلامی ایران افتخار کنند؟ هر دوی اینها الجزایری و جزء رهبران جنبش اسلام گرای الجزایر هستند کدام یک از اینها که برشمردیم تمدن اسلامی است؟