کتاب خاطرات و خطرات

Khaterat va Khatarat
توشه ای از تاریخ شش پادشاه و گوشه ای از دوره زندگی من
کد کتاب : 50372
شابک : 978-9644010217
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 563
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1951
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خاطرات و خطرات اثر مهدیقلی هدایت

"خاطرات و خطرات" اثری است از حاج "مهدیقلی هدایت" ملقب به "مخبرالسلطنه" که آن را با عنوان فرعی "توشه‌ای از تاریخ شش پادشاه و گوشه‌ای‌ از دوره زندگی من" به رشته‎ی تحریر درآورده است.
"مخبرالسلطنه" در سال ۱۲۴۳ هجری شمسی در تهران متولد شد. او در محیطی اشرافی از پدری به نام علیقلی خان مخبرالدوله که مقام وزارت علوم را در دوران ناصرالدین شاه و وزارت داخله را در زمان مظفرالدین شاه بر عهده داشت و پدربزرگی به نام رضاقلی هدایت که رئیس دارالفنون و ادیب و شاعری برجسته بود، پرورش یافت. وی پس از سپری نمودن تحصیلات مقدماتی و عرفی در سال 1258 هجری خورشیدی برای فراگیری ادبیات آلمانی عازم آنجا شد. "مهدیقلی هدایت" همچنین در آنجا به مطالعه تاریخ کشورهای اروپایی مشغول شد و بعد از گذشت دو سال به ایران بازگشت. وی سپس مشغول به تدریس در مدرسه‌های جدید و کار در دولت شد. "مهدیقلی هدایت" در زمره کسانی بود که از مشروطه حمایت کرد و پس از تصویب آن، او و برادرش مرتضی قلی صنیع الدوله و همچنین میرحسین خان و میرحسین خان پیرنیا، کسانی بودند که نظامنامه انتخابات را تهیه نمودند. علاوه بر این "مخبرالسلطنه" مسئول برگزاری اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی تهران بود.
برای علاقه مندان به تاریخ معاصر، "مخبرالسلطنه" نامی شناخته شده است. این شهرت بیشتر ناشی از حضور او در مناصب مختلف سیاسی ایران در اواخر سلطنت قاجار و رضاشاه پهلوی است. زندگی این شخصیت سیاسی با سلطنت شش پادشاه و وقوع حوادث بزرگی چون ترور ناصرالدین شاه، مشروطیت، استبداد صغیر، نابودی سلسله قاجار، روی کار آمدن رضا شاه پهلوی، جنگ جهانی اول و دوم و اشغال ایران و به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه همراه بود. "مخبرالسلطنه" در بیشتر این وقایع یا ناظری آگاه بود یا خود نقشی فعال داشت. کتاب "خاطرات و خطرات"، گوشه‌ای از این وقایع را در کنار عملکرد حاج "مهدیقلی هدایت" از زبان خودش در بردارد.

کتاب خاطرات و خطرات

مهدیقلی هدایت
مهدی‌قلی هدایت، ملقب به مخبرالسلطنه (زادهٔ ۱۲۴۳ خورشیدی، تهران – درگذشتهٔ ۱۳۳۴ خورشیدی، تهران) از رجال عصر قاجار و پهلوی، و در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی ازجمله حکومت آذربایجان و فارس، نمایندگی مجلس در صدر مشروطه، وزارت علوم، وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه، ریاست دیوان تمیز (دیوان عالی کشور) و بالاخره نخست‌وزیر ایران در دوره رضاشاه پهلوی بود؛ و نوه رضاقلی خان هدایت مازندرانی بود.او فردی ادیب و سخندان، با تسلطی ممتاز به زبان و ادبیات فارسی، عربی، آلمانی بوده و تا حدی فرانسوی...
قسمت هایی از کتاب خاطرات و خطرات (لذت متن)
یکی تاریخ مینوشت واقعه ای در نظرش اتفاق افتاد ، دوستان در ملاقات ، مختلف روایت کردند . کتاب خودش را در آتش انداخت گفت همه روایات از این قبیل است . از طرف دیگر گفته اند دروغی نیست که از راستی بنیان نگرفته باشد . کی دروغی قیمت آرد نی ز راست/ اندر عالم هر دروغ از راست. خاست بحواشی رفته ام برای احتراز از روایات نابکار است شاید معاصرین طرز مرا ایجاز مخل بدانند . اگر بحواشی می رفتم آیندگان اطناب ممل خواندند . در مجله یادگار خواندم که کتاب بسیار داریم کتاب خوان نداریم از ادب سیار میگویند و مشتری بی ادبی اند .