کتاب مبانی هنرهای تجسمی

Foundations of Visual Arts
(ارتباطات بصری)
کد کتاب : 54332
شابک : 978-9643153731
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 156
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1993
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مبانی هنرهای تجسمی اثر غلامحسین نامی

"مبانی هنرهای تجسمی" با عنوان فرعی "ارتباطات بصری" اثری است که "غلامحسین نامی" آن را به نگارش درآورده است.
مدارس هنر، فرآیند آموزش هنر را با فرآیند خلق هنر هماهنگ نموده و بسیاری از رویکردهای دانشگاهی قدیمی و غیرضروری را به نفع آموزش "ارتباطات بصری" که سنگ‌بنای همه بخش‌های هنرهای تجسمی است، حذف کرده‌اند. در واقع از زمان تولد جنبش "امپرسیونیسم" که دیدگاه هنرمند را نسبت به طبیعت دگرگون کرد و بسیاری از قواعد و دیدگاه‌های گذشته را در زمینه نقاشی خصوصا در نورپردازی و رنگ‌آمیزی طبیعت تغییر داد، چندین جنبش هنری پدید آمده‌اند که هر کدام سبک خاص خود را به نمایش می‌گذارند. در نتیجه، چندین فلسفه و سبک پدید آمد و جهان هنرهای تجسمی را فتح کرد؛ جهانی که نقاشی، معماری، مجسمه‌سازی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی و چندین و چند هنر دیگر را شامل می‌شود. بازتاب این جنبش ها به طور طبیعی به هر گوشه از جهان گسترش یافت و تأثیر شگرفی بر آثار هنری هنرمندان در سراسر جهان داشت.
ضرورت تعدیل‌های پیشرونده در فنون آموزش هنرهای تجسمی حدود سه دهه است که در جامعه هنری ایران اذعان شده است. برخی از هنرمندان فرهیخته و شایسته با تخصص و مطالعه در موضوع آموزش هنرهای نوین از دهه 40 شروع به تدریس در دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها نموده‌اند. از همان زمان، ضرورت تشکیل کلاس‌هایی با محوریت "مبانی هنرهای تجسمی" و "ارتباطات بصری" در سطوح هنرستان و دانشگاه احساس شد. به منظور همگامی با این دوره‌ و روش‌های نوینی که در آموزش هنر به کار گرفته شد، تالیف کتاب‌هایی نظیر "مبانی هنرهای تجسمی" نیز بیش از پیش اهمیت پیدا کرد و "غلامحسین نامی" که خود از سیاست‌گذاران برنامه‌‌های آموزشی هنر در آن دوره بود، مسئولیت تالیف کتاب مذکور را بر عهده گرفت.

کتاب مبانی هنرهای تجسمی

غلامحسین نامی
غلامحسین نامی در سال ۱۳۱۵ شمسی در قم زاده شد. در ۱۳۴۳ با مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. در ۱۳۵۹ فوق لیسانس خود را از دانشگاه ویسکانسین گرفت.نامی از ۱۳۴۳ تا ۱۳۶۵ در هنرستان هنرهای تجسمی، از ۱۳۴۸–۱۳۵۱در انستیتو تکنولوژی ونک، از ۱۳۴۷–۱۳۵۴ و از۱۳۶۶–۱۳۶۵ در دانشگاه الزهرا (سابقاً مدرسه عالی دختران)، از ۱۳۵۶–۱۳۵۲ در دانشکدهٔ هنرهای تزئینی «دانشگاه هنر فعلی»، از ۱۳۵۱–۱۳۶۶ در دانشکدهٔ معماری و شهرسازی دانشگاه ع...
دسته بندی های کتاب مبانی هنرهای تجسمی
قسمت هایی از کتاب مبانی هنرهای تجسمی (لذت متن)
در طول تاریخ پر نشیب و فراز هنر، بارها شاهد انقلابهای هنری و دگرگونی های بنیادی در عرصۀ هنرهای تجسمی بوده ایم . از آغاز قرن حاضر نیز، جنبشهای حیاتبخش و سازنده در زمینه هنرهای بصری، همتای دیگر تحولات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، پویائی و تحرکی ویژه در ساختار هنرهای تجسی عصر ما بوجود آورده است. روحیۀ جستجوگری و پژوهندگی و نقش والای «تجربه» که از ویژگیهای هنرهای تجسمی زمانه ما است، به حساسیت ها و افقهای دید ما، وسعت عظیمی بخشیده است. ارزشها و هدفهای نوین، همگام با مواد و مصالح جدید و پیشرفت تکنولوژی و روشهای گوناگون بهره وری از آنها، هنرهای بصری قرن ما را به سوی هنر گویای زمانه خویش، رهبری کرده است. افقهای نو و دیدگاه های تازۀ هنرمندان در عرصۀ آفرینش هنرهای بصری و پیدایش تئوریها و فلسفه های نوین هنری، الزاما دگرگونیهای گسترده و عمیقی را در زمینه آموشهای مختلف هنرهای تجسمی در پی داشته است.