کتاب تاریخ لباس

The Mode in Costume
(5000 سال پوشاک زنان و مردان جهان)
کد کتاب : 65235
مترجم :
شابک : 978-9643153960
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ لباس اثر روت ترنر ویل کاکس

کتاب تاریخ لباس که با عنوان فرعی "5000 سال پوشاک زنان و مردان جهان" توسط نشر "توس" منتشر شده است در واقع یک اثر فوق العاده و به طور کلی اکتابی است که برای هر کسی که طراحی لباس را مطالعه می کند شگفت انگیز، کامل و عمیق است. شما میتوانید حتی تاریخچه ای بسیار عالی از طراحی و لباس مدرن را در این کتاب بیابید. این اثر نتها برای دانشجویان و هنرجویان طراحی لباس از منابع اصلی آنها به حساب می‌آید، بلکه میتواند برای سایر علاقه مندان در این حوزه نیز جذاب باشد. این کتاب توسط "شیرین بزرگمهر" به فارسی برگردانده شده است. علاقه مندان به طراحی لباس در سینما و تئاتر نیز میتوانند از این کتاب به عنوان یک منبع معتبر و آموزنده استفاده کنند. میتوان در اینجا نظر یکی از کاربرانی را که این کتاب را خوانده اند مرور کنیم:

" من برای اولین بار با این کتاب در دهه 60 زمانی که در مقطع دبیرستان در رشته هنرهای بازرگانی تحصیل می کردم آشنا شدم. ما یک دوره آموزشی نسبتا جامع برای یک دبیرستان داشتیم که شامل یک واحد در مورد تاریخ هنر و دیگری در مورد لباس تاریخی بود. من به عنوان یک عاشق تاریخ و همچنین هنرمندی از دوران کودکی، همیشه مجذوب حیرت‌انگیز حماسه‌های هالیوودی بودم که در آن زمان بسیار محبوب بود. به این ترتیب اشتیاق مادام العمر من برای لباس تاریخی متولد شد. معلم هنر من تعدادی کتاب در این زمینه داشت که دانش آموزان تشویق شدند تا از آنها به عنوان مرجع استفاده کنند. این کتاب یکی از آنها بود و مجموعه هربرت نوریس یکی دیگر از آنها بود و من آن را دوست داشتم و از آن استفاده زیادی کردم."

کتاب تاریخ لباس

قسمت هایی از کتاب تاریخ لباس (لذت متن)
ولاسکوئز نقاشی اسپانیایی که در دوره سلطنت فیلیپ چهارم می زیست، تصویرگر برجسته ای از دوران خود، از جمله شیوه لباس پوشیدن بود. سیاه، رنگ غالب در لباس مردان و زنان بود که در پارچه های گران بهایی چون مخمل و ساتن به کار می رفت. این لباس ها تزیین هایی از طلا و نقره داشت. استفاده از پارچه های کتان لطیف و تافته های سفید برای سر آستین ها و یقه، از تیرگی لباس می کاست. گرچه لباس سفید کمتر پوشیده می شد، ولی در صورت استفاده از آن، یقه و سر آستین ها را به رنگ قرمز یا صورتی برمی گزیدند. تمامی پوشاک زنان با برودری دوزی با جواهر، به ویژه مروارید تزیین می یافت. از روبان، قیطان و منگوله نیز برای تزیین استفاده می کردند. بیان شده است که فیلیپ ابداع کننده یقه ای نسبتا کوچک و ظریف از پارچه نازک با آستری از مقوا بود. این یقه صاف و گوشه دار، از جلو بسته می شد و از بالای یقه ی ایستاده دابلت بیرون می آمد. این یقه به زبان انگلیسی نک ویسک نامیده می شد. نوع دیگری از همین یقه را که روی یقه دابلت می خوابید، فالینگ بند می خواندند. این یقه بسیار راحت تر و ساده تر از یقه های بزرگ چین دار بود. مردان زنجیرهای سنگین از طلا به گردن می آویختند. بند کفش های مردانه، بزرگ و تبدیل به گل یا پاپیون شد و نام گل کفش به خود گرفت. پیراهن زنان بلند بالا با بالاتنه ای چسبان بود که در جلو به شکل سه گوشه ای نوک تیز درمی آمد. یقه ها چون دوره گذشته چین دار بود و در حاشیه اش تور دوخته می شد. در یکی از آثار ولاسکوئز، ماری آن، ملکه اسپانیا پیراهنی بر تن دارد که یقه آن نه از کتان که پارچه متداول برای یقه بود، بلکه از پوست روباه است. تا سال های دهه۱۶۳۰، زیر دامنی مخروطی شکل همچنان پوشیده می شد. ولی بعدها شکل آن تغییر یافت. قسمت های جلو و پشت دامن کاملا تخت و صاف و بدون برجستگی و دو طرف آن دارای برجستگی زیاد شد. به طوری که عرض دامن برابر با قد دامن گردید. علاوه بر دامن خود پیراهن، دامنی بسیار کوتاه به درز کمر دوخته می شد که پپلم نام داشت.