کتاب مولوی نامه

Molavi Nameh
مولوی چه می گوید؟
کد کتاب : 56753
شابک : 978-9644015038
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1134
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1976
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مولوی نامه اثر جلال الدین همایی

"مولوی نامه" با عنوان فرعی "مولوی چه می گوید؟" اثری است از استاد "جلال الدین همایی" که به راستی یکی از کامل‌ترین کتبی است که پیرامون اندیشه‌ی مولانا به رشته‌ی تحریر درآمده است.
مثنوی معنوی، کتابی است مملو از پاسخ‌ها که خود جرقه‌ی سوال‌های دیگرند. گویی مولانا این اثر را به نحوی به نگارش در آورده که ذهن سالک را به آن مشغول سازد و وی هرگاه راه‌حل سوالی را بیابد، دریچه‌ای تازه به روی او گشوده شود. هر پاسخی، همچون آینه‌ای هزارتو، یک پنجره جدید و یک پرسش جدید را نشان می‌دهد.
"مولوی نامه" یا "مولوی چه می گوید؟" به قلم "جلال الدین همایی"، زندگی و شخصیت مولانا و دیدگاه‌ها و عقاید و کردار او را مورد بررسی قرار می‌دهد و خواننده را با آسمان بی‌دریغ عشق و عرفان او آشنا می‌کند.
"جلال الدین همایی" به عنوان فردی که در علوم زمان‌ خود سرآمد بود، این توانایی و مهارت را داشت که با فلسفه، فقه، معرفت و کلام مولانا ارتباط بگیرد و به شیوه‌ای درست به آنها بپردازد. او همچون ناخدایی در این دریای بیکران، کشتی سلوک را در راه‌هایی هدایت می‌کند که خواننده در این دریا غرق نشود و از مسیر لذت ببرد.
وی هدف خود را از نگارش "مولوی نامه"، تحقیقی جزئی و همه‌‌جانبه ندانسته، زیرا نکات و دغدغه‌های ادبی، فلسفی، علمی و عرفانی مندرج در مثنوی، از دید وی بی حد و حصر است. مخصوصا با توجه به اینکه بیشتر سخنان مولانا مانند قرآن کریم دارای لایه‌های پنهان است و اگر تمام امتیازات و اوصاف عقلی مقطر از ذات فیض‌بخش مولانا را گردآوری می‌کرد و بر صفحات درج می‌کرد، آنگاه "مولوی نامه" به جای هزار صفحه، شاید ده هزار صفحه را شامل می‎شد.

کتاب مولوی نامه

جلال الدین همایی
جلال‌الدین همایی زادهٔ ۱۳ دی ۱۲۷۸ در اصفهان – درگذشتهٔ ۲۹ تیر ۱۳۵۹ در تهران نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصر است. همایی قرآن و الفیه را از حفظ داشت و در شعر تخلصش «سنا» بود. او با جفر، اسطرلاب و نجوم قدیم نیز آشنا بود. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. وی نوه همای شیرازی است.
قسمت هایی از کتاب مولوی نامه (لذت متن)
من می خواهم خلاصه و مختصری ازآنچه را که درنتیجه تتبع و تمرین و ممارست متمادی در آثار مولوی و بخصوص مثنوی شریف که بانگ توحید و نغمه ی آسمانی و صیقل ارواح است مطابق فهم و گنجایش ذهن و ادراک خود دریافته ام، و به قدری که درخور وقت و حوصله و حال خودم و شنوندگان محترم باشد در این انجمن روحانی عرفانی که به یادبود آن بزرگ مرد آسمانی تشکیل شده است سخنرانی کنم.