کتاب مجموعه اشعار نیما یوشیج (دوره ی باران)

Collected Poems
کد کتاب : 7449
شابک : 9786003761650
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 902
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 18
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مجموعه اشعار نیما یوشیج (دوره ی باران) اثر نیما یوشیج

"مجموعه اشعار نیما یوشیج" کتابی است نهصد صفحه ای به همت انتشارات نگاه که کلیه ی اشعار "نیما یوشیج"، پدر شعر نوی فارسی را در بردارد. برای جمع آوری و تنظیم این مجموعه، که یک گنج گرانبها برای علاقمندان به شعر نو می باشد، "سیروس طاهباز"، نویسنده و مترجم به نام ایرانی، سالیان درازی را به جستجو و نسخه برداری سپری کرده و به تدریج با کمک و مشاوره ی بزرگانی چون "جلال آل احمد"، دکتر "محمد معین"، "عالیه خانم جهانگیر" همسر "نیما یوشیج" و "شراگیم یوشیج" فرزند برومند او، مجموعه ی پیش رو تحت عنوان "مجموعه اشعار نیما یوشیج" با همکاری انتشارات نگاه منتشر ساخته است.
"علی اسفندیاری" ملقب به "نیما یوشیج" مردی بزرگ از خطه ی مازندران بود که عمر ادبی او، سرشار از آثار داستانی، نمایش نامه و جستارهایی بر مباحث ادبی بود؛ اما آنچه نیما را نیما کرد، شعر بود و شاعری. "نیما یوشیج" نیز همچون بسیاری از شعرا، پا در مسیرهای مختلفی از جاده ی شعر پارسی نهاد. او ابتدا به سرودن شعر در همان قالب و مضمون پذیرفته شده ی قدیم پرداخت؛ اما زمانی که در این جاده با بن بست مواجه شد، خود اقدام به ایجاد راه و مسیری نو نمود. به این ترتیب پدر شعر نوی فارسی، با قلمش راهی را هموار کرد که بعدها شاعران بسیاری از آن عبور کردند و از فضای راکد شعر فارسی، به هوای تازه ای دست یافتند. "مجموعه اشعار نیما یوشیج"، علاوه بر این که خواننده را از لذت خواندن اشعار دل انگیز نیما بهره مند می کند، تاریخچه ی زنده ای از شکل گیری شعر نو نیز هست و مخاطبین علاقه مند به این سبک شعری، اولین جوانه های نهال نوپای شعر نو را در این کتاب مشاهده می کنند.

کتاب مجموعه اشعار نیما یوشیج (دوره ی باران)

نیما یوشیج
علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج (زادهٔ ۲۱ آبان ۱۲۷۶ – درگذشتهٔ ۱۳ دی ۱۳۳۸) شاعر معاصر ایرانی و بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی است.نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران، انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خودِ نیما بر هنر خویش نهاده‌ بود.تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی وامدار این انقلاب و تحولی هستند که نیما نوآور آن بود. بسیا...
دسته بندی های کتاب مجموعه اشعار نیما یوشیج (دوره ی باران)
قسمت هایی از کتاب مجموعه اشعار نیما یوشیج (دوره ی باران) (لذت متن)
آی آدمها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید!/ یک نفردر آب دارد می سپارد جان./ یک نفر دارد که دست و پای دائم میزند/ روی این دریای تند و تیره و سنگین که می دانید./ آن زمان که مست هستید از خیال دست یابیدن به دشمن،/ آن زمان که پیش خود بیهوده پندارید/ که گرفتستید دست ناتوانی را/ تا تواناییّ بهتر را پدید آرید،/ آن زمان که تنگ میبندید/ برکمرهاتان کمربند،/ در چه هنگامی بگویم من؟/ یک نفر در آب دارد می کند بیهود جان قربان!/ آی آدمها که بر ساحل بساط دلگشا دارید!/ نان به سفره،جامه تان بر تن؛/ یک نفر در آب می خواند شما را

چون باد صبا به دشت می کرد شتاب/ کردش گل سرخ تازه بشکفته خطاب/ پرسید به پاس خاطر من که چنین/ رنگین تر و بهترم ز گل های قرین/ از ره که رسیده ای ره آورد تو چیست؟/ گفت این همه را که گفتی انکارم نیست/ چون از همه زیباتری این برگ دراز/ آورده است که تا بپوشد رخ باز/ از خلق مبادا که گزندت برسد/ رنجی ز طریق نوشخندت برسد/ -هیهات بدو گفت: نیاوردی هیچ/ پر گشت از آوازه ی من گوش جهان/ زیبایی و نیکویی نماند به نهان.

ترا من چشم در راهم شباهنگام/ که می گیرند در شاخ تلاجن سایه ها رنگ سیاهی/ وزان دلخستگانت راست اندوهی فراهم/ ترا من چشم در راهم./ شباهنگام. در آندم که بر جا دره ها چون مرده ماران خفتگانند/ در آن نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام/ گرم یاد آوری یا نه/ من از یادت نمی کاهم/ ترا من چشم در راهم.