کتاب مجموعه آثار احمد شاملو (دفتر دوم)

Selected poems
:همچون کوچه ئی بی انتها گزینه ئی از اشعار شاعران بزرگ جهان
کد کتاب : 5824
شابک : 9789646174269
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 618
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب مجموعه آثار احمد شاملو (دفتر دوم) اثر احمد شاملو

از مجموعه کتاب های چاپ شده از احمد شاملو، شاعر بزرگ و آزادی خواه ایرانی، دفتر دوم گزیده ای است گرانبها از بزرگترین آثار بهترین شعرای جهان. شاملو معتقد بود که شعر نوین، که این چنین خود را از بند تاثیرپذیری از آثار گذشته رها ساخته و در آسمان اثر گذاری و آگاه سازی پرواز می کند، تا حد زیادی مرهون آشنایی با اشعار نابی است که از قلم شاعران بزرگ جهان بر دل کاغذ سوار شده است. این اشعار چشم اندازهای وسیعی را در برابر انسان های زیبایی پرست و آزادی طلب در همه جای دنیا قرار دادند.
شاملو در مقدمه ی این دفتر اشاره می کند که چطور شعر نیما همچون ضربه ای بر ناقوس کلیسای شعر، طنینی نو در ذهن خو گرفته ی او به اشعار کهن انداخت و سپس آشنایی مرحله به مرحله ی او با اشعار نوین شاعران جهان و پیشروی او در امر ترجمه، سبب شد تا خود نیز آستین بالا زده و در رها سازی جنین شعر آگاه، از پوسته ی مفاهیم و قالب های کهن دست به کار شود. او اشاره می کند که چطور شعر را در بستر زبانی متفاوت از شاعران بزرگ جهان دریافت کرد و سپس اقدام با بازگردانی آن به فارسی نمود. در این راه افراد زیادی یاری رسان شاملو بودند تا بتواند گوهر شعر را از گنجینه ی الوار و لورکا و بودلر برباید و با صیقلی پارسی به مخاطب عرضه کند. دیگر از لنگستون هیوز گرفته تا پرل می لی و هایکو، شاملو از هیچ ادبیات آزادمنشانه ای دریغ نکرده و از فرانسه و اسپانیا و ژاپن، پرچمی یکرنگ برافراشته که تار و پود آن تنیده شده از شعر است و انسانیت و آزادی.

کتاب مجموعه آثار احمد شاملو (دفتر دوم)

احمد شاملو
احمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴–۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد یا الف. صبح، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. شاملو تحصیلات کلاسیک نامرتبی داشت؛ زیرا پدرش افسر ارتش بود و پیوسته از این شهر به آن شهر اعزام می شد و از همین روی، خانواده اش هرگز نتوانستند برای مدتی طولانی جایی ماندگار شوند. . شاملو علاوه بر شعر، فعالیت هایی مطبوعاتی، پژوهشی و ترجمه هایی شناخته شده دارد. مجموعهٔ کتاب کوچه او بزرگ ترین اثر پژوهشی...
دسته بندی های کتاب مجموعه آثار احمد شاملو (دفتر دوم)
قسمت هایی از کتاب مجموعه آثار احمد شاملو (دفتر دوم) (لذت متن)
صابخونه٬ صابخونه سقف چیکه می کنه٬ اگه یادت باشه هفته ی پیشم اینو بت گفتم. صابخونه٬ صابخونه این پله ها دخل شون اومده٬ تعجبه که چطور خودت وقتی ازشون میری بالا کله پا نمی شی! ده دلار از پیش بت بدهکارم و موعد پرداخت ده دلار دیگه م رسیده؟ خب پس بدون و آگاه باش که پول بی پول مگه این که اول اوضاع خونه رو رو به راه کنی! چی؟ حکم تخلیه می گیری؟ آب و برق قطع می کنی؟ اثاثمو می ریزی توخیابون؟ هوم! گنده تر از گاله ت فرمایشات می کنی٬ حریف! بگو تا دخلتو بیارم! یه مشت که تو اون کدو حلوائیت کوبیدم نطقت کور کور میشه! ــ پلیس! پلیس! این مرتیکه رو بگیرین! می خواد دولتو ساقط کنه! می خواد مملکتو بریزه به هم! سوت آجان آژیر ماشین گشتی توقیف کلانتری محل سلول آهنین و عنوان مطالب روزنامه ها: مردی صاحبخانه اش را تهدید به مرگ کرد. مستأجر بازداشت شد و ضامن مورد قبول دادگاه واقع نشد. قاضی٬ مجرم سیاهپوست را به نود روز زندان محکوم می کند!

من در رویای خود دنیایی را می بینم که در آن هیچ انسانی انسان دیگر را خوار نمی شمارد/ زمین از عشق و دوستی سرشار است/ و صلح و آرامش، گذرگاه هایش را می آراید./ من در رویای خود دنیایی را می بینم که در آن همه گان راه گرامی آزادی را می شناسند/ حسد جان را نمی گزد/ و طمع روزگار را بر ما سیاه نمی کند./ من در رویای خود دنیایی را می بینم که در آن سیاه یا سفید/ از هر نژادی که هستی ــ/ از نعمت های گستره ی زمین سهم می برد./ هر انسانی آزاد است/ شوربختی از شرم سر به زیر می افکند/ و شادی همچون مرواریدی گران قیمت/ نیازهای تمامی بشریت را برمی آورد./ چنین است دنیای رویای من!

کشیدن بردنم/ یه جای خلوتی٬/ پرسیدن: "ــ به نژاد والای سفید/ ایمون داری؟"/ گفتم: "ــ ارباب جون/ اگه راستشو بخواین/ همین قدر که ولم کنین/ حاضرم به هرچی صلاح بدونین ایمون بیارم."/ مرد سفید در اومد که: "ــ آخه پسر/ چه جوری همچین چیزی ممکنه؟/ ولت کنم/ که بزنی منو بکشی!"/ اون وخ زدن تو سرم و/ انداختنم زمین٬/ بعد رو خاکا/ حسابی لگدمالم کردن./ یکی شون با لاف و گزاف گفت: "ــ کاکا/ راست تو چشای من نگاه کن و/ بم بگو که/ به نژاد شریف ما ایمون داری!"