کتاب چای نعنا

Mint Tea
(سفرنامه و عکس های مراکش)
کد کتاب : 7901
شابک : 9786008482079
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب چای نعنا اثر منصور ضابطیان

در بهار سال 1396 منصور ضابطیان سفری را به کشور مراکش آغاز می کند. این کشور در قاره آفریقا کمترین فاصله را با قاره اروپا دارد و به نوعی دروازه ورود به قاره افریقا محسوب می شود. ضابطیان در این سفر حدودا 20 روزه بیشتر قسمت های شمالی و مرکزی مراکش را بازدید می کند و قسمت های جنوبی را به زمانی دیگر موکول می کند.

همانطور که خود نویسنده گفته بیشتر در این کتاب سعی بر این بوده که از مردم مراکش سخن به میان آید چرا که اطلاعات بناهای تاریخی را می توان به راحتی در اینترنت جستجو کرد. آنچه که مهم است در یک سفرنامه باید خواننده از تجربیات برخورد نویسنده با مردمی با فرهنگ های دیگر مطلع شود.

کتاب حاوی مطالب و عکس های بی نظیری از این کشور کمتر شناخته شده برای ایرانیان است. انتشارات مثلث این اثر را در 168 صفحه منتشر نموده است.

کتاب چای نعنا

منصور ضابطیان
منصور ضابطیان (متولد ۷ آذر ۱۳۴۹ در تهران) روزنامه‌نگار، کارگردان، مجری رادیو و تلویزیون، پادکست ساز، سفرنامه نويس و تهیه‌کننده ایرانی است.ضابطیان در سال ۱۳۶۹ کاردانی رشته علوم آزمایشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به پایان رساند و پس از چند سال رشته تحصیلی خود را تغییر داد و رشته سینما را در دانشگاه ادامه داد. منصور ضابطیان مدتی مدرس دوره‌های آزاد آموزش گویندگی و اجرا در دانشکده خبر نیز بود.او کار حرفه‌ای را با روزنامه‌نگاری شروع کرد و مصاحبه‌ها و گزارش‌...
قسمت هایی از کتاب چای نعنا (لذت متن)
کازابلانکا یک عبارت اسپانیایی است متشکل از casa و blanca، به معنی خانه های سفید. امروزه این اسم از پس عبور از اتفاقات مختلف تاریخی، دیگر جا افتاده، اما بد نیست بدانید اسم اصلی شهر که هنوز هم بعضی از قدیمی ترها آن را به کار می برند دارالبیضاء است. عبارتی دقیقا به همان معنی در زبان عربی. حالا تصور کنید در ماه پایانی سال دوستانت بپرسند تعطیلات عید کجا می روی و آدم به جای آنکه بگوید کازابلانکا، بگوید می روم دارالبیضاء اینجاست که فریادهای ذوق زدگی به پوزخند یا تمسخر تبدیل می شود و همه فکر می کنند یا داری شوخی می کنی یا عقلت را از دست داده ای! دیوارهای شهر لحظه به لحظه نام شهر را یادآوری می کنند. ساختمان های سفیدرنگی که مهم ترین ویژگی کازابلانکا هستند.

کازابلانکا برای بسیاری از مردم جهان، بیشتر از آنکه یادآور نام شهری در مراکش باشد، یادآور فیلمی است که ده ها سال است در نظرسنجی های عاشقان سینما از بهترین فیلم های سینمای جهان و گاه بهترین فیلم عاشقانۀ جهان شناخته می شود. فیلمی که سیاه و سفید بودنش و ساخته شدنش در ۱۹۴۲ هیچ وقت کمرنگش نکرده است.

رفتن به کازابلانکا و پرواز به سوی سرزمین موعود یکی از راه های معدود است. این مسئله باعث شده تا آدم های زیادی در کازابلانکا باشند. از افسران سرشناس فرانسوی و آلمانی، تا معترضینی که با هویت جعلی به دنبال خروج اند، تا متقلبان و قاچاقچی ها و… همۀ این آدم ها کافۀ جذاب ریک را یکی از معدود نقاط مورد علاقۀ خود در بندر کازابلانکا می دانند.