کتاب خانه ام ابری است

khaneam-abrist
شعر نیما از سنت تا تجدد
کد کتاب : 8094
شابک : 9789641910978
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 472
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب خانه ام ابری است اثر تقی پورنامداریان

"خانه ام ابری است" کتابی است به قلم دکتر "تقی پورنامداریان" که در آن "شعر نیما از سنت تا تجدد" را مورد بررسی قرار می دهد. در این کتاب به موارد گوناگونی پیرامون زندگی پدر شعر نوی فارسی پرداخته می شود و علاوه به نگاهی اجمالی به زندگی و شعر او، قالب و صور شعر، زبان و زمینه های عاطفی و معنایی دیگر نیز در "خانه ام ابری است" تجزیه و تحلیل می شود.
آنچه دکتر "تقی پورنامداریان" درباره ی مساله ی زبان در شعر نیما یوشیج بر آن تاکید نموده، این است که زبان اشعار وی از یک دوگانگی به خصوصی برخوردار است و این مساله آن را مبهم و عجیب جلوه می دهد. این رویکرد زبانی ناهموار و مبهم، بیشتر در آثار وی در حوزه ی شعر نو به چشم می خورد و کمتر در مورد قالب های سنتی و نیمه سنتی صدق می کند. نویسنده همچنین تصرفات زبانی نیما را نیز بررسی می کند که یکی از ویژگی های برجسته ی سبکی در زبان شعر آزاد نیمایی بود. مواردی نظیر حذف "ی"، ایجاد فاصله میان موصوف و صفت و حتی پیشی گرفتن صفت بر موصوف، عبارت های فعلی، فعل های مرکب و چند مورد دیگر، از جمله تصرفات زبانی نیماست که در کتاب "خانه ام ابری است" به آن ها اشاره شده است.
دکتر "تقی پورنامداریان" همچنین علت ها و اسباب هنجارگریزی های زبانی در شعر نیما، مساله ی معنا در شعر کهن و شعر آزاد، تاویل و زبان سمبلیک و نمادین و پیوند عینیت و ذهنیت در شعر نیما را بررسی کرده و تفسیر و تاویل از برخی اشعار برگزیده ی وی را در این کتاب گنجانده است.

کتاب خانه ام ابری است

تقی پورنامداریان
تقی پورنامداریان (متولد ۱۳۲۰ خورشیدی در همدان) شاعر ایرانی و استاد ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. پژوهش‌های وی بیشتر در حوزهٔ نقد و تفسیر شعر هستند.
قسمت هایی از کتاب خانه ام ابری است (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: نیما یوشیج کوشش های گاه نارسا و گاه سنت ستیزی را که جبر اجتماعی و فرهنگی نهضت مشروطه برای تحول شعر پدید آورده بود، پس از سال ها آزمون و تامل به سازمان رساند. ابداعات او شعر را برای بیان معنی های تازه رام و کارآمد کرد و چهره فرسوده از تکرار و عادی شده آن را طراوت و تازگی دارد. این کتاب سعی دارد زمینه های فکری و نظری شعر نیمایی را در حوزه صورت و معنی در مقایسه با شعر کلاسیک بررسی کند و محاسن و معایب آن را بازگوید و شیوه قرائت و فهم و تفسیر آن را از طریق تفسیر نمونه هایی از کمال یافته ترین شعرهای او به دور از کلی بافی های متداول بازنماید.