کتاب تحقیقات جغرافیایی راجع به ایران

Iran
کد کتاب : 87447
مترجم :
شابک : 978-9643314262
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 520
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1952
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تحقیقات جغرافیایی راجع به ایران اثر آلفونس گابریل

کتاب حاضر که اصل آن به زبان آلمانی توسط آلفونس گابریل به رشته نگارش درآمده، اثری است گرانبها که در آن اکتشافات جغرافیایی کاشفان اروپایی در هزاره اخیر شرح داده شده و حاوی اطلاعات دقیق و پر مغزی راجع به کشور ایران می‌باشد.
مولف در مقدمهٔ کتاب آورده است: «آنچه در ادوار قدیم یا در قرون وسطی در نتیجهٔ مسافرت تجار و سیاسیون و ماجراجویان و جنگجویان و امثال آنان در مغرب زمین راجع به ایران به اطلاع عامه رسیده است برای معلومات جغرافیایی کنونی این سرزمین امروز فقط اهمیت تاریخی دارد.
در نتیجهٔ عملیات مسافرانی که از جنبهٔ سیاسی اقدام کرده‌اند تازه در ابتدای قرن پیش ایران در قلمرو اکتشافات جدید جغرافیایی قرار گرفت و بعضی از عملیات این زمان که بطور مجزا و با بی اعتنایی نیز انجام شده هنوز هم دارای ارزش می‌باشد. اولین هدف استقرار مجدد یک نقشه مطمئن بوده و در عین حال به تحقیقات اقتصادی و مناسبات اجتماعی بیشتر توجه شده بود تا به زمین‌شناسی و شکل‌شناسی سرزمین‌های کشف شده... از زمانیکه موضوع بدست آوردن نفت مورد توجه قرار گرفته کشفیات جدید راجع به ایران شدیدا رو به ترقی گذاشته است...»
کتاب شامل دو بخش و بیست و هشت فصل می‌باشد. در بخش اول با نام « پیشقدمان» عناوینی چون یونانیها و رومیان، جغرافیون اسلامی، اولین جمعیتهای مسیحی در ایران، تجار و مبلغین، مسافرت‌های تیمور و تیموریان، فرستادگان ونیزی، طلایه تجار انگلیسی، اولین فرستادگان آلمانی به ایران، مسافرت‌های زمینی به هندوستان از طریق ایران، ژان شاردن و مسافران دیگر فرانسوی معاصر او در ایران، مسافران دیگر در زمان صفویه و ... و در بخش دوم با نام «عملیات تکمیلی» عناوینی چون جاه‌طلبی انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها، در جستجوی آثار باستانی، مأموریت‌های گلدسمید و اولین تحقیقات دربارهٔ زمین‌شناسی ایران، جنگ جهانی اول، اکتشافات ایران در زمان معاصر و ... بررسی شده است.

کتاب تحقیقات جغرافیایی راجع به ایران

آلفونس گابریل
آلفونس گابریل (زاده:۴ فوریه ۱۸۹۴ در بِراون جمهوری چک – ۲۸ می ۱۹۷۵ در وین) جغرافی‌دان، محقق و سفرنامه‌نویس اتریشی بود. وی ۳ بار به ایران مسافرت و در کویرهای ایران به پژوهش و اکتشاف پرداخت. وی ۵ کتاب در خصوص کویرهای ایران تألیف کرد. گابریل در خصوص کویرهای ایران اینگونه نقل می‌کند: «کویر کسی را که یکبار گرفتار افسونش شود دیگر هرگز رها نخواهد کرد.»
دسته بندی های کتاب تحقیقات جغرافیایی راجع به ایران