فرشته مولوی

فرشته مولوی

فرشته مولوی (زادهٔ ۲۸ شهریور ۱۳۳۲ در تهران) نویسنده، مترجم، پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایرانی است. فرشته مولوی در ۲۸ شهریور ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۷ در کتابخانه ملی سرگرم کار پژوهشی بود. در سال ۱۳۷۷ به کانادا مهاجرت کرد و اکنون در تورنتو زندگی می‌کند. از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ در «کتابخانهٔ استرلینگ» دانشگاه ییل، ایالات متحدهٔ آمریکا، به‌عنوان کتاب‌شناس و کتاب‌دارِ فارسی، برای بخش خاورمیانهٔ کتابخانهٔ مرکزی آن دانشگاه مجموعه‌سازی می‌کرد و به استادان و دانشجویان خدمات پژوهشی می‌داد. سپس به تورنتو بازگشت و چند سال در این شهر به تدریس ادبیات و زبان پرداخت. مولوی چند سال در دانشگاه تورنتو و دانشگاه یورک و کالج سنکا به تدریس زبان و ادبیات فارسی و جستارنویسی اشتغال داشت. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه مقالات زیادی در روزنامه‌ها و مجله‌های ایران و خارج از کشور نوشته‌است و چندین داستان کوتاه به زبان انگلیسی نیز از او منتشر شده‌است. وی همچنین نویسندهٔ میهمان در کالج مسی و کالج براون در تورنتو بوده‌است. چند سال نیز برنامه‌ای فرهنگی به نام «کتاب ماه تهرانتو» به راه انداخت که دستاوردش نقد و بررسی بیست کتاب برجستهٔ فارسی از سوی صاحب‌نظران سرشناس بوده‌است.
فرشته مولوی چهار رمان، چند مجموعه‌داستان، دو مجموعه جستار، یک کتابشناسی، و چند کتاب ترجمه منتشر کرده‌است. رمان دو پردهٔ فصل (۱۳۸۸) او لوح تقدیر «مهرگان ادب» را دریافت کرده‌است. نوشته‌های گوناگون او در رسانه‌های بیرون از ایران و داخل ایران درآمده و بعضی داستان‌ها و جستارهای او در جُنگ‌ها و گاهنامه‌های انگلیسی منتشر شده‌است.

کتاب های فرشته مولوی

دشت سوزان


جاناتان مرغ دریایی


سگ یک میلیون شپشی


از نوشتن


حالا کی بنفشه می کاری


زرد خاکستری


خانه ی ابر و باد


سگ ها و آدم ها


دو پرده ی فصل


بلبل سرگشته


بیشتر بخوانید

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟