کتاب ادبیات و انقلاب

Literature and revolution
نویسندگان روس، آلمان و از آسیا تا آمریکا
کد کتاب : 102492
مترجم :
شابک : 978-6227720709
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 848
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1963
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

3 جلد در 1 مجلد

معرفی کتاب ادبیات و انقلاب اثر یورگن روله

روله در این کتاب به تأثیر کمونیسم بر کامو، سارتر، ژید، مالرو، الوار، سلین و آراگون، و همچنین بر نویسندگان ایتالیایی: سیلونه، پاوزه، مالاپارته، موراویا و کارلو لوی می پردازد؛ سپس می رسد به بازی های پیچیده ی بعضی از نویسندگان امریکایی مانند: دوس پاسوس، آپتون سینکلر، اشتاین بک و همینگوی با مارکسیسم و رویای کمونیسم. دو فصل آخر را روله به دو مرتد شورشگر در اردوگاه ادبیات مارکسیستی اختصاص می دهد و درباره ی کتاب کوستلر خورشید گرفتگی و کتاب اورول ۱۹۸۴ و خاطرات ندامت آمیز آندره ژید و اسپندر بحث می کند، و سرانجام به ثبت واقعه ی شورش نویسندگان جوان لهستانی و مجار بر ضد استالینیسم در ۱۹۵۶ می پردازد. در سرکوب های پس از آن وقایع در مجارستان، نویسنده ای به نام تیبور دری به جرم رهبری «یک سازمان دشمن دولت» محکوم شد.
این امر شوخی تلخی بر سر زبان های مردم بوداپست انداخت؛ سوال: «آن سازمان چه بود؟» جواب: «مردم مجارستان». در پایان این سیر و بررسی فشرده، روله یادی هم از عده کثیری از نویسندگان در زندان های شوروی، اقمار شوروی و چین می کند و نشان می دهد که اتحاد ادبیات و کمونیسم همچنان نزدیک، ولی غم انگیز است.

کتاب ادبیات و انقلاب

یورگن روله
یورگن روله (زاده 5 نوامبر 1924 در برلین، وفات 29 ژوئن 1986 در بن)، در واقع تئو-یورگن آلبرت رول، نویسنده، روزنامه نگار، سردبیر و سردبیر تلویزیون بود. مضمون اصلی وی به عنوان نویسنده کتابها و نوشتارهای مهم فرهنگی و ایدئولوژیک-انتقادی، ارتباط متقابل نویسندگان و دیکتاتوری ها بود. وی در فیلم های متعددی برای Westdeutscher Rundfunk (WDR) در مورد چگونگی برخورد با گذشته آلمان اظهار داشت و "علیه غرق شدن به فقدان تاریخ" رو کرد.