کتاب نظریه برنامه ریزی دیدگاه های سنتی و جدید

The theory of planning traditional and new perspectives
کد کتاب : 10613
شابک : 9789643292676
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 384
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه برنامه ریزی دیدگاه های سنتی و جدید اثر پرویز اجلالی

این کتاب کوششی است برای پاسخ دادن به پرسشهای بسیاری که مفهوم یا واژه برنامه ریزی به معنای وسیع آن در ذهن ما بر می انگیزد؛ و کسانی که با برنامه ریزی سرو کار دارند بیش از همه میدانند که پاسخ هایی که در طول سالهای قرن بیستم و دهه اول قرن اخیر برای این پرسشها فراهم آمده اند، بسیارند و فرآیند پیدایش پاسخهای نو بی پایان به نظر می رسد. مهم ترین هدف این کتاب در میان گذاشتن این پاسخ با خوانندگان علاقه مند و دانشجویان و کنشگران انواع برنامه ریزی هاست نویسندگان این کتاب این آشنایی را لازم میدانند. متأسفانه واقعیت این است که در این حرفه شکاف میان نظریه و عمل امری جهان شمول است و نظریه بیشتر دغدغه دانشگاهیان است تا کنشگران برنامه ریزی در همه جای دنیا برنامه ریزانی که عملا درگیر برنامه ریزی هستند توجه چندانی به نظریه ندارند و ترجیح می دهند بر اساس چارچوب و الگوهایی که ملکه ذهنشان شده به طراحیهای خود مشغول باشند و این مباحث را به دانشگاهیان واگذارند.
بنابراین اگر نویسندگان این کتاب اطمینان داشتند که استادان و دانشجویان ایرانی به اندازه کافی فرصت و امکان درگیر شدن با این مباحث را دارند شاید انتشار چنین کتابی ضرورت نمی داشت اما میدانیم از آغاز مطرح شدن نظریه های برنامه ریزی در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی به این سو، حداقل در زبان انگلیسی که ما اغلب با آن آشنا هستیم، حجم بسیار انبوهی از کتابها و مقاله ها که دامنه گسترده ای از مباحث مربوط به برنامه ریزی را در خود جای داده اند منتشر و خوانده شده اند. اما تعداد کتابهایی که این مباحث را به دنیای فارسی زبان آورده باشند از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکند و عمده آنها نیز ترجمه است. البته که بسیاری از این مباحثه ها قدیمی شده اند یا در محیط برنامه ریزی ما کاربرد ندارند اما تصویری کلی از روند تطور اندیشه برنامه ریزی برای دانشجو و استاد فارسی زبان حیاتی است.

کتاب نظریه برنامه ریزی دیدگاه های سنتی و جدید

پرویز اجلالی
استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است که تاکنون آثار بسیاری از وی در حوزه های مختلفی از جامعه شناسی به ثبت رسیده است. او معتقد است که جامعه شناسی ما بسیار ضعیف است چرا که هنوز جامعه شناسی موجود جهانی را نفهمیده ایم.
دسته بندی های کتاب نظریه برنامه ریزی دیدگاه های سنتی و جدید