کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند(۲ جلدی)

Daryush Shayegan. Religions et philosophies de l'Inde‬‏‬‏
داریوش شایگان
کد کتاب : 11169
شابک : 9789643213879
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 979
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند(۲ جلدی) اثر داریوش شایگان

"ادیان و مکتبهای فلسفی هند" اثری است از "داریوش شایگان" که در آن به طور دقیق، این مکاتب را مورد بررسی قرار می‌دهد. خاستگاه هندوئیسم و بودیسم و مذاهب آنها در هند از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. از میان این دو دین، هندوئیسم بی‌نهایت محبوب‌تر است و 82 درصد از جمعیت هند به آن اعتقاد دارند. در این جمعیت حداکثری، تفاوت‌های قابل‌توجهی در نظام‌های اعتقادی و تقسیم‌بندی‌های طبقاتی وجود دارد. اگرچه در برخی از حوزه‌های هندوئیسم دودستگی وجود دارد، اما در بسیاری از زمینه‌ها، اشتراکاتی به چشم می‌خورد. همه آنها از سراسر هند به اماکن زیارتی خواهند رفت و اگر برای تولد، ازدواج و یا مراسم کفن و دفن نزد یک کشیش برهمن بروند، همان آیات سانسکریت صدها سال پیش را پذیرا هستند.
در سایه تسلط هندوها، تعداد کمتری از پیروان عقاید دیگر مانند مسیحیت، سیک و بودیسم وجود دارند.
در هند، مذهب یک شیوه زندگی است. این بخشی جدایی‌ناپذیر از کل سنت هند است. برای اکثریت هندی‌ها، مذهب در هر جنبه‌ای از زندگی نفوذ می‌کند؛ از کارهای روزمره معمولی گرفته تا تحصیلات و سیاست. هند سکولار، خانه هندوئیسم، اسلام، مسیحیت، بودیسم، جینیسم، سیکیسم و دیگر سنت‌های مذهبی بیشمار است و علاوه بر این مکاتب فلسفی مختلفی، در ارتباط با این مذاهب یا مستقل از آن به چشم می‌خورد که "داریوش شایگان" در "ادیان و مکتبهای فلسفی هند" به تشریح آنها می‌پردازد.
آداب و رسوم رایج در اکثر مراسم مذهبی هند رخنه کرده است و بسیاری از فستیوال‌هایی که هر سال را با موسیقی، رقص و ضیافت جشن می‌گیرند، در همه جوامع مشترک است. هر کدام مکان‌های زیارتی، قهرمانان، افسانه‌ها و حتی غذاهای خاص خود را دارند که در تنوع منحصربه‌فردی که نبض جامعه است، آمیخته می‌شوند.

کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند(۲ جلدی)

داریوش شایگان
هندشناس و نویسنده و شاعر ایرانی قرن چهاردهم بود؛ که به دو زبان فارسی و فرانسوی آثاری از او باقی است. بیشتر نوشته های شایگان به زبان فرانسوی و در حوزه فلسفه تطبیقی است. نوشته های فرانسوی وی در کتاب های درسی فرانسه چاپ می شود
دسته بندی های کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند(۲ جلدی)
قسمت هایی از کتاب ادیان و مکتبهای فلسفی هند(۲ جلدی) (لذت متن)
ساختار بنیادین این دو جلد کتاب،با هم تفاوت دارد:جلد اول،در بخش نخست بیشتر به دوران آغازین تفکر هندو اختصاص می یابد،یعنی وداها و اوپانیشادها؛سپس از ظهور ادیانی سخن می گوید که از دل کشاتریاها(طبقه اشراف)برخاستند،مانند کیش بودا،و آیین جین؛و در ادامه به شرح و بسط دوره حماسی،اهمیت بهاگاوات گیتا،و سرانجام چهار مکتب بزرگ بودایی یعنی مکاتب فلسفی ماهایانا می پردازد.مجموعه این تفکرات ژرف و مکاتب گوناگون،از هند آن دوران،یعنی قرن پنجم و ششم قبل از میلاد،یک کانون بزرگ و مهم فرهنگی می سازد،به طوریکه هند در قلب آسیا همان جایگاه محوری و خلاقی را به خود اختصاص می دهد که یونان در غرب.اگر بتوان یونان را از دیدگاه غربی معجزه ای در عرصه تفکر به شمار پاورداز دیدگاه آسیای بزرگ این هند است که همان نقش اعجاز آمیز را ایفا می کند. جلد دوم کتاب به مراتب از جلد اول تخصصی تر است و بیشتر به شش مکتب بزرگ آیین هندو می پردازد که عبارتن از منطق(نیایادارشانا)طبیعیات(وی شیشیکادارشانا) جهانشناسی(سانکهیادارشانا)روانشناسی یا آداب ریاضت یعنی مراقبه ذهنی و ضبط حواس و استغراق در ذلت برهمن (یوگادارشانا) اصالت صوت (پوروامی مانسا) و حکمت الهی (ودانتا) و شعب گوناگونش.