کتاب اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی

Greek Thought, Arabic Culture
کد کتاب : 2175
مترجم :
شابک : 978-9643213510
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 348
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی اثر دیمیتری گوتاس

از اواسط قرن هشتم تا قرن دهم ، تقریبا تمام کتابهای یونانی غیر ادبی و غیر تاریخی ، از جمله مباحث متنوعی همچون اخترشناسی ، کیمیاگری ، فیزیک ، گیاه شناسی و پزشکی ، که در سراسر امپراتوری بیزانس شرقی موجود نبود و خاور نزدیک ، به عربی ترجمه شد.

کتاب "اندیشه یونانی،فرهنگ اسلامی" نوشته "دیمتری گوتاس" میباشد که در آن اندیشه یونانی ، فرهنگ عربی ، عوامل اصلی اجتماعی ، سیاسی و ایدئولوژیکی را که باعث جنبش ترجمه بی سابقه از یونانی به عربی در بغداد ، پایتخت تازه تأسیس سلسله اعراب عباسیان شد ، در طی دو قرن اول حکومت خود بررسی می کند.

دیمیتری گوتاس به پژوهش های قبلی و تاریخ شناسانه فلسفی در مطالعات یونان و عربی و بررسی ترجمه های قرون وسطایی آثار یونانی سکولار به عربی می پردازد و دلایل اجتماعی و تاریخی این پدیده را تحلیل می کند.او بررسی تحریک آمیز ، اروتی و مستند از این حرکت اساسی در انتقال فرهنگ یونان باستان به قرون وسطا را در کتاب "اندیشه یونانی،فرهنگ اسلامی" ارائه می دهد.

کتاب اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی

دیمیتری گوتاس
دیمتری گوتاس نویسنده این کتاب از شرق شناسان، اسلام شناسان و عرب شناسان معروف و شناخته شده زنده جهان غرب است که در دانشگاه معروف و معتبر ییل(Yale) در ایالات متحده آمریکا، کرسی استادی زبان و ادبیات عرب را داراست. وی مطالعات و پژوهش های گسترده ای به ویژه در زمینه تاثیر ادبیات یونان باستان بر زبان و ادبیات عرب و فرهنگ اسلامی دارد و آثاری معتبر در این زمینه از او انتشار یافته است.
نکوداشت های کتاب اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی
'Gutas' book is a most welcome tool for classicists and oreintalists...Gutas' informative book arouses the curiosity of specialists as well as of a broader public.
کتاب گوتاس،یکی از بهترین کتاب هایی است که برای ورود تازه واردان به دنیای اندیشه کلاسیک میتواند راهنمای خوبی باشد.
Hans Daiber

A remarkable work. It has all the makings of a classic
اثری قابل توجه!! این همه ساخت کلاسیک را دارد.
Remke Kruk

قسمت هایی از کتاب اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی (لذت متن)
در مقدمه کتاب میخوانیم:نهضت ترجمه اسلامی از قرن دوم هجری/هشتم میلادی با به قدرت رسیدن خاندان عباسی(آنچه از آن با عنوان انقلاب عباسی یاد میشود)آغاز شد و مامون هفتمین خلیفه عباسی،پسر دوم هارون الرشید از مادری ایرانی،معمولا در ادبیات مربوط به این نهضت به مثابه قهرمان آن به تصویر در آمده است.(هر چند گوتاس،این را رد میکند و اغراقی می داند که مامون و دستگاه تبلیغات او سعی در قبولاندنش داشتند.)

هسته مرکزی این استراتژی منصور و اخلافش،سیاست های مربوط به آن،یک سیاست باز و فراگیر فرهنگی بود که همه اهل علم و اندیشه را با هر تفکر و هر باور و ایمانی از هر دین و مذهب ئ از هر ملیتی به بغداد،پایتخت تازه بنا شده منصور(شهری که به عقیده گوتاس نقشه و معماری آن نیز بازتاب تفکرات و نقشه های سیاسی منصور برای خلافتی با جامعه ای باز و فراگیر و قدرتی متمرکز در دستان خلیفه بود)جذب میکرد و محیطی باز و پذیرا برای برخورد عقاید و در نتیجه برای رشد،بالیدن و شکوفایی فرهنگی،لاجرم اجتماعی،اقتصادی اقتصادی،سیاسی فراهم می آورد.