کتاب سرگذشت اجتماعی خزینه در ایران

The social history of Khazine in Iran
کد کتاب : 111938
شابک : 978-6227695090
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب سرگذشت اجتماعی خزینه در ایران اثر سولماز سپهری آزاد

مجموعه "سرگذشت اجتماعی اشیا" در تلاش برای درک تاریخ معاصر ایران از طریق شیوه‌ی جالبی به معرفی اشیا می‌پردازد. اشیا نه تنها چیزهای ساده و دورانداختنی نیستند، بلکه می‌توانند بر روابط اجتماعی تأثیرگذار باشند و در تشکیل تاریخ اجتماعی نقش داشته باشند. این مجموعه به نمایش می‌گذارد که چگونه می‌توان با توجه به اشیا مثل تقویم، خزینه، توالت، و رژلب به درک مفهوم مدرنیته پی برد.

این کتاب تنها برای پژوهشگران و دانشجویان مناسب نیست، بلکه به نحوی ساده و قابل فهم نوشته شده که همگان می‌توانند از آن بهره‌بردارند. این کتاب به تشریح مقاومت‌های مردمی در مقابل دوش و شکل‌گیری مطالبه‌های اجتماعی خواست‌خزینه می‌پردازد و تبیین می‌کند که جنبش خواست‌خزینه چگونه شکل گرفت و چه نیروهای اجتماعی در پشت این جنبش بودند.

کتاب سرگذشت اجتماعی خزینه در ایران

قسمت هایی از کتاب سرگذشت اجتماعی خزینه در ایران (لذت متن)
گرمابه های ایران با حمامهای اروپایی تفاوت بسیار دارد. گرمابه ی ایرانی بنای زیرزمینی وسیع و با عظمتی است که گنبدهای بزرگی سقف آن را تشکیل میدهد بر این گنبدها سوراخ هایی تعبیه کرده و ورقه های نازکی از سنگ مرمر بر آن قرار داده اند تا نور به خوبی از آنها بگذرد و درون حمام را روشن کند (دروویل ۱۳۳۷: ۶۷). در آن فضای کم سوی رویاگون و وهم آلود پوشیده از مه همهمه ی آدمها و حمامیان دور و نزدیک می شود؛ وضوح و گنگی در سیالیت است آواها زیر سقف گنبدی و در فضای خالی و قوس دار تاق های ضربی می چرخند و انعکاس می یابند فریاد "خشک"!