کتاب تئاتر برای زندگی

Theatre for Living: The Art and Science of Community-Based Dialogue
هنر و علم در خدمت گفت وگوی اجتماع بنیاد
کد کتاب : 115722
مترجم : مصطفی ظفر قهرمانی نژاد
شابک : ‏‫‭978-6004903981‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 401
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب تئاتر برای زندگی اثر دیوید دایموند

کتاب «تئاتر برای زندگی»، یک کتاب درباره‌ی کارکرد اجتماعی و دموکراتیک تئاتر است که نوشته‌ی دیوید دایموند، یکی از کنشگران نامی کانادا در حوزه‌ی تئاتر کاربردی است. این کتاب در سال ۱۴۰۰ توسط نشر نو به چاپ رسید. این کتاب به ما آموزش می‌دهد که چگونه با استفاده از تئاتر، فرهنگ دموکراتیک را در اجتماع ایجاد و درونی کنیم و بی‌صدایان اجتماع را صاحب صدا کنیم و به آنها بیاموزیم مسائل اجتماع خود را بروز دهند.
دیوید دایموند، از رهگذر تلفیق «نظریه‌ی سیستم‌ها» و جنبش «تئاتر سرکوب‌شدگان»، شکلی از کنشگری هنری را در این کتاب عرضه می‌کند که به توانمندسازی مدنی شهروندان و توسعه‌ی سیاسی اجتماعات می‌انجامد. او با گروه تئاتری خود به نام «هدلاینز»، بیش از سی‌ سال است که تئاترهایی را همراه با اجتماعات مختلف خلق می‌کند که به موضوعات بغرنجی چون نژادپرستی، کلیشه‌های جنسیتی، اعتیاد و خشونت می‌پردازند. او از نقش «جوکر» برای توصیف موقعیت خود در تئاتر استفاده می‌کند که یادآور دلقک دربار قرون وسطایی است که اجازه داشت تشکیلات حاکم را به سخره بگیرد و به حقایق ناخوشایند بپردازد.
در این کتاب، دیوید دایموند در مورد ابعاد نظری و عملی «تئاتر برای زندگی» گزارش مبسوط و شیوایی در اختیار ما می‌گذارد. او با استفاده از مثال‌های متعدد از پروژه‌های تئاتری که در کانادا و جهان انجام داده است، به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با روش‌های مختلف تئاتری، اجتماعات را درگیر و مشارکتی کرد و مسائل و چالش‌های آنها را به صورت خلاقانه و حل‌مسئله‌ای مورد بررسی قرار داد. او همچنین به ارتباط تئاتر با علوم دیگر مانند روانشناسی، فیزیک، زیست‌شناسی و ریاضیات می‌پردازد و پیوندهای شگفت‌انگیزی را با فهم سیستمی و جدید از زندگی، بر ما آشکار می‌کند.

کتاب تئاتر برای زندگی

دیوید دایموند
دیوید دایموند یکی از اعضای مؤسس شرکت تئاتری مستقر در ونکوور Theater for Living (که قبلاً به عنوان تئاتر سرفصل ها شناخته می شد) است. او مبتکر تکنیک های تئاتر برای زندگی است. او از سال 1984 تا سال 2018 مدیر هنری گروه تئاتر بود تا اینکه با حمایت هیئت مدیره و کارکنان تصمیم به «تسلیم» سازمان گرفت. دایموند به ارائه فرآیندهای کارگاه Theater for Living در مورد بسیاری از مسائل با جوامعی که او را به انجام این کار دعوت می کنند ادامه می دهد و همچنین کارگاه های آموزشی در زمینه تکنیک های تئاتر ...