کتاب سی و شش وضعیت نمایشی

Les Trente-Six Situations Dramatiques
  • 10 % تخفیف
    140,000 | 126,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: سروش سروش
    نویسنده:
کد کتاب : 30468
مترجم : عباس بیاتی
شابک : 978-9641218739
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 197
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1895
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب سی و شش وضعیت نمایشی اثر ژرژ پولتی


خواندن کتاب سی و شش وضعیت نمایشی برای نویسندگان جدی و دست اندرکاران هنرهای نمایشی ضروری شده است چرا که کتاب درک کامل تری از ساختارهای داستانی درگیر در کتاب ها و اجراهای نمایشی به مخاطب ارائه می دهد. نویسندگان و داستان نویسان از هر نوع توانسته اند مرزهای خلاقیت را گسترش دهند، مانع نویسنده را حذف کنند و قدرت خود را برای ارائه ی داستانی جذاب افزایش دهند. این 36 موقعیت دراماتیک طرح‌ها نیستند، بلکه بلوک‌های بنیادی برای هزاران طرح خلاقانه هستند که می‌توان تولید کرد. بسیاری از نویسندگان موفق از این کتاب به خاطر کمک به آنها برای دور زدن مانع نویسنده - تا جایی که نبوغ خود را در درون خود رها می کنند، تشکر کرده اند. همچنین این کتاب برای بازیگران و کارگردانان مفید است و دیدگاه جدیدی از ابعاد اضافه شده در یک داستان یا فیلمنامه ارائه می دهد. این کتاب حس بازیگر را از موقعیت دراماتیک موجود و ارتباط آن با سایر ویژگی‌های مرتبط با طرح کلی افزایش می‌دهد. تعداد کمی از کتاب‌های آموزشی مانند این کتاب امتحان خود را پس داده‌اند - زیرا در این مورد هیچ چیز بی‌زمان‌تر از هنر داستان‌سرایی وجود ندارد. شناسایی واضح 36 موقعیت دراماتیک نبوغ محض بود و به این کتاب به عنوان منبع اصلی برای کل حوزه ی داستان گویی اعتبار بخشید. نویسنده در تلاش برای ادامه کار کارلو گوزی که او هم 36 موقعیت دراماتیک پیدا کرده بود، متون کلاسیک یونانی و آثار مختلف از چین، هند، یهودیه و آثار مدرن و کلاسیک موجود در سراسر اروپا در آن زمان را مطالعه کرد و وضعیت های نمایشی را در آنها پیدا کرد. با این کار، او به این نتیجه رسید که در واقع، 36 موقعیت دراماتیک وجود دارد و نه بیشتر. او آنها را در اینجا با جزئیات کار و زمینه ی احساسی که باید با آن نمایش داده شوند، ارائه می دهد. این کتاب باید در کتابخانه ی هر دانشجوی جدی یا ارائه دهنده ی خلاق هنرهای نمایشی باشد.

کتاب سی و شش وضعیت نمایشی

ژرژ پولتی
ژرژ پولتی زاده ی 15 دسامبر 1867 و درگذشته ی ژوئن 1946) نویسنده فرانسوی قرن نوزدهم بود.
قسمت هایی از کتاب سی و شش وضعیت نمایشی (لذت متن)
اگر وحشت موجود در وضعیت بیست و هفتم را با زور و قدرت وضعیت سوم تلفیق کنیم، کنش فعلی که منحصر به کشمکشهای خانوادگی است، ایجاد می شود و جهنمی خلق می کند که از سیاهچال داستان گودال و آونگ ادگار آلن پو سوزانتر است. وحشت این وضعیت آنچنان است که جرات دخالت را از ناظر وحشت زده سلب می کند. به نظر می رسد که ناظر فقط سایه های مبهمی از یک صحنه شیطانی را درون خانه ای مشتعل، از دور می بیند. گویا نمایشنامه نویسان کنونی هم جرات مداخله در تراژدیهای یونان را، بعد از گذشت 30 قرن وحشتناک، ندارند.

در موقعیتهایی که کنش انتقام گیرنده به وجود می آورد می توان نطفه های بارور دیگری نیز یافت. مثلا: اشتیاق درونی انتقام گیرنده (که ساده ترین انگیزه هاست)؛ آرزوی قربانی محتضر یا آرزوی روح قربانی که به صورتی اسرار آمیز بر زندگان ظاهر می شود، وعده نامعقول، وظیفه حرفه ای (مثلا منتقم قاضی یا کلانتر باشد)؛ ضرورت نجات سایر خویشاوندان یا محبوب (چنانکه تالیان از هواداران دانتون انتقام می گیرد) یا حتی همشهریان؛ نادیده گرفتن خویشاوندی میان انتقام گیرنده و خاطی. نمونه دیگری را که باید اضافه کرد آن است که انتقام گیرنده، خاطی را بی آنکه تشخیص دهد مثلا در اتاقی تاریک! -مجازات کند.