کتاب مقالات

articles
کد کتاب : 12246
شابک : 978-9646176027
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 443
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مقالات اثر حسین الهی قمشه ای

کتاب "مقالات" از دکتر "حسین الهی قمشه ای" اثری است که مجموعه ی ارزشمندی از "مقالات" این عارف برجسته ی معاصر را در بردارد. موضوع "مقالات" متنوع است و گستره ی قابل توجهی از موضوعات را از عرفان و ادبیات پوشش می دهد. در این اثر که متشکل است از مقاله های کوتاه و بلندی از این خطیب عالی قدر، به فراخور موضوع، ابیات دلپسندی نیز ضمیمه ی بحث شده که از ویژگی های قلم دکتر "حسین الهی قمشه ای" است. این عارف دانشمند به سبب آشنایی و تسلط بالا به آثار ادبی و عرفانی، نکات را به نحوی تشریح می کند که هم شیوه ی نگارش عارف و ادیب مدنظر حفظ شود و هم تصویری واضح و دلپذیر در قالب کلام ارائه شود. این سبک از مقاله نویسی که مختص دکتر "حسین الهی قمشه ای" است سبب می شود تا علاقمندان به آثار این استاد گرانقدر، بیش از حس خواندن یک مقاله، احساس کنند که پای سخنرانی های این واعظ و خطیب برجسته نشسته اند.
از جمله موضوعاتی که در "مقالات" دکتر "حسین الهی قمشه ای" به آن پرداخته شده می توان به جستارهایی درباره ی لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی، خیام نیشابوری، فیه ما فیه از مولانا جلال الدین بلخی، مباحثی پیرامون عطار نیشابوری و هفت شهر عشق او، جملات قصار عارف همدانی، نبرد دائمی انسان با دیو و شرارت، جستارهایی پیرامون خداشناسی و میل به حرکت به سوی او، شعر و شراب، نفس و عشق و آزادگی اشاره کرد. این اثر چکیده ای گرانبها از عرفان و ادبیات فارسی است و مطالعه ی آن به علاقمندان به ادب و عرفان و سخنان نغز و دلکش استاد "حسین الهی قمشه ای" توصیه می شود.

کتاب مقالات

حسین الهی قمشه ای
حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای زاده ۱۴ دی ۱۳۱۸ خورشیدی ، عارف، فیلسوف، حکیم، مدرس دانشگاه، مترجم، نویسنده، مفسر قرآن و سخنران در زمینه عرفان، ادبیات، هنر، و فلسفه است. وی در نقاشی و خوش‌نویسی نیز آثاری دارد، و به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی مسلط است.وی تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی را به ترتیب در دبستان دانش، دبیرستان مروی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تا درجه دکتری به پایان برد و نیز تحصیلات حوزوی را نزد پدر و استادان دیگر دنبال کرد. پدر وی فیلسوف، ...
قسمت هایی از کتاب مقالات (لذت متن)
دو نوع نگرش به ادب و عرفان و احادیث شریف و قرآن کریم وجود دارد. گروهی صورت پرستند و همه صورت می بینند و از معنی غافل، و گروهی که بسیار بسیار اندک اند و نادر، همه معنی می نگرند و از صورت نیز غافل نیستند. اما صورت پرستان اگر راه به معنی می بردند، هرگز صورت را بت خود نمی ساختند و بر آن سجده نمی کردند. سعدی: هرگز اگر راه به معنی برد سجده صورت نکند بت پرست اگر آنکه تنها زیر و زبر قرآن را می بیند و لحنش را، می دانست که قرآن همه معناست و باید معنی را از قرآن پرسید و از آنکه آتش در هوس زده است و از صورت رهیده است، هرگز قرآن را همچون پاره یخی بدست نمی گرفت، بلکه آن را پرفروغ ترین مشعل عالم می دانست و آتش به جان خویش می زد. مولانا: معنی قرآن ز قرآن پرس و بس وز کسی کآتش زده ست اندر هوس و صورت پرستان تا زنده اند و بی خبر از معنی، باید زیر و زبر را بپایند و لحن و صوت را درست کنند.