کتاب اسطوره و واقعیت

Aspects du mythe
کد کتاب : 12247
مترجم :
شابک : 9786005733501
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 248
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1962
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اسطوره و واقعیت اثر میرچا الیاده

"اسطوره و واقعیت" از "میرچا الیاده" راهنمای کوتاه و بسیار در دسترسی از اهمیت اسطوره در مضمون زمان و تاریخ است. "الیاده" در فصل های آغازین ، با دقت فهم اسطوره را از نظر ریشه شناسی و از نظر تاریخی بودن پدیده ارائه می دهد. این کتاب در قالب یک داستان منسجم نوشته شده است ، که پدیده ی اشتیاق انسان را به یک "درک" بیشتر کیهانی پیوند می دهد که عمدتا "غیرقابل درک" باقی می ماند و با مضامین فراتر از فرهنگ ، مکان و زمان مشخص می شود. تمام اندیشه های فلسفی، ناشی از تفکر اسطوره ای است و می توان تمام تلاش انسان را بازگشت به چیزهای متنوع (اصل و منشا) توصیف کرد (و احساس کرد).
"میرچا الیاده" در "اسطوره و واقعیت" با استفاده از نمونه هایی از ادبیات مقدس و کلاسیک و همچنین یافته های مردم شناسی و انسان شناسی ، در مورد رابطه ی اسطوره با واقعیت ، با زمان و تاریخ و روانشناسی انسان بحث می کند. وی درباره انواع اسطوره ها ، از جمله افسانه های جهان بینی ، پیدایش ، حافظه و فراموشی و رستگاری اظهار نظر می کند. موضوعاتی که "میرچا الیاده" در این مسیر ذکر کرده است شامل یوگا ، کارما ، فرقه های مختلف، افسانه های متنوع، روانکاوی ، هنر مدرن و کیمیاگری است.
یک چارچوب زیبا با این نوشتار ارائه شده است و "میرچا الیاده" از نثری آسان برای نوشتن بهره برده و برای توضیح نکات خود به طور خلاصه از اسطوره ی واقعی استنباط می کند. قرار دادن آن در لیست شخصی مطالعه به تمام کسانی که از خواندن مفاهیم پایه برای دانستن بیشتر در مورد انسان لذت می برند، توصیه می شود.

کتاب اسطوره و واقعیت

میرچا الیاده
الیاده در ۱۹۶۴ از طرف دانشگاه شیکاگو به اعطای عنوان استاد خدمات ممتاز سیول ال. آیوری مفتخر شد و در ۱۹۶۶ دکترای افتخاری دانشگاه ییل را دریافت کرد. دریافت مدال طلای جایزه فرهنگ مسیحی از طرف دانشگاه ویندسور کانادا و دریافت دکترای افتخاری از ریپون کالج در ۱۹۶۹ و به عضویت درآمدن در آکادمی بریتانیا در سال ۱۹۷۰ از دیگر افتخارات علمی اوست. الیاده از ۱۹۷۰ به بعد دکترای افتخاری از دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی متعددی را دریافت کرد. برخی از آن ها عبارتند از: کالج بوستون (۱۹۷۱)، کالج حقوق سیل فیلادلفیا (...
قسمت هایی از کتاب اسطوره و واقعیت (لذت متن)
«مبنای اصلی» برای این نخبگان دیگر نه در تاریخ خدایان بلکه در «وضعیت ازلی آغازین» که قبل از تاریخ خدایان بود، باید جست وجو می شد. ما شاهد اقدام یا کوششی هستیم برای عبور از دانش اساطیری به عنوان تاریخ خدایان و رسیدن به منبع اصلی آغازینی که واقعیت از آن سرچشمه گرفته و جاری شده با هدف شناختن زهدان هستی یا سرمنشأ وجود. در جست وجوی این منبع یا مبدأ اصلی آغازین بود که تفکر فلسفی برای مدت کوتاهی با دانش کیهان زایی یا آفرینش شناسی همخوانی و انطباق پیدا کرد، اما دیگر اسطوره آفرینش گیتی یا کیهان زایی در کار نبود بلکه با مسئله ای هستی شناختی سر و کار داشتند. پس «مبنای اصلی» از طریق «به عقب رفتن» یا «بازگشتی» خارق العاده و چشمگیر به دست می آید دیگر نه یک سیر قهقرایی با استفاده از مراسم آیینی بلکه «بازگشتی» که محصول کار و تلاش اندیشه است. از این جنبه می توان گفت که اولین تأملات و افکار فلسفی از دانش اساطیری ریشه گرفته است: تفکر منظم و روشمند می کوشد تا آن «مبدأ مطلق» را بشناسد و بفهمد که اساطیر کیهان زایی از آن سخن می گویند و می کوشد تا پرده از اسرار آفرینش گیتی بردارد یا به عبارت دقیق تر، می کوشد تا راز پدیدار گشتن «هستی» را بفهمد. اما خواهیم دید که این فرآیند «اسطوره زدایی» در دین یونانی و پیروزی فلسفه دقیق و روشمند با سقراط و افلاطون هم نهایتا نتوانست تفکر اساطیری را متوقف سازد یا از میان بردارد. هم چنین تا وقتی حیثیت و اعتبار مبادی نخستین یا «آغازها» به طور کامل برجا بماند و تا وقتی که فراموش کردن آنچه در ازل یا در جهانی ماورایی رخ داده، هم چون مانع اصلی برای رسیدن به دانش و شناخت یا نجات و رستگاری دانسته می شود، حتی تصور از میان رفتن یا ایجاد تغییری بنیادین در تفکر اساطیری هم بسیار دشوار خواهد بود. خواهیم دید که افلاطون هنوز تا چه اندازه طرف دار این حالت اندیشه کهن ابتدایی است و مضامین و درون مایه های اساطیری محترم یا حتی مقدس باز هم در کیهان شناسی ارسطو باقی مانده است.